franczyza Franchising w Polsce jest stosunkowo młody. System ten przyszedł do Polski z Zachodu i rozwijał się sukcesywnie przez okres 20 lat. Poniżej zaprezentuję przebieg tego rozwoju za pomocą kalendarium złożonego z najważniejszych dat polskiego franchisingu.

W 1989 r. otworzono w Polsce pierwszy oddział francuskiej perfumerii Yves Rocher na zasadach franczyzy. Dokonał tego pewien prywatny przedsiębiorca i zarazem można pokusić się o stwierdzenie że prekursor franczyzy w Polsce.

Rok 1991 – pierwszy polski franczyzodawca Mr Hamburger zaczyna rozwijać swój potencjał franczyzowy.

W 2000 roku zostaje wydany pierwszy numer magazynu Franchising Info (obecnie Własny Biznes Franchising). Kolejnym ważnym momentem dla historii franczyzy w Polsce jest przekroczenie liczby 300 sieci.

Nastąpiło w 2006 roku,natomiast w 2008 doszło do jeszcze większego rozwoju tego systemu biznesowego,gdyż liczba sieci przekroczyła 500.

W 2007 roku wielu naszych rodzimych franczyzodawców zaczęło zdobywać rynki europejskie. Jednak nie zawsze było tak różowo w tym systemie.

W latach 90. pomimo znacznego rozwoju franczyza budziła w wielu osobach negatywne skojarzenia. Wynikało to z tego, że zarówno wśród potencjalnych franczyzodawców,jak i franczyzobiorców bardzo często występowały braki w wiedzy na ten temat.

Wielu franczyzodawców sprzedawało licencje na niesprawdzone pomysły,przy czym duża ilość franczyzobiorców inwestowała bez sprawdzenia danego pomysłu. Dochodziło w związku z czym do wielu bankructw. Poza tym można było spotkać sytuację,że słowo franchising używane było do nazwania zwykłej piramidy sprzedaży. Ludzie wchodzili do takiej konstrukcji wpłacając wstępną opłatę i tracili ją bezpowrotnie.

Jeśli chcieli zarabiać musieli werbować kolejne osoby a te kolejne i tak w kółko. Jednakże taka konstrukcja nie miała wiele wspólnego z franchisingiem. Właśnie przez takie sytuacje wiele osób nie zaufało franczyzie.

Franchising w Polsce na przykładach.

Jak zapewne wiemy jest to stosunkowo młody system. Franchising rozwijał się w naszym kraju w ciągu ostatnich 20 lat. Poniżej zaprezentuję na przykładach jak duże są sieci franczyzowe w Polsce.

Pierwszą zagraniczną marką ,która pojawiła się u nas na zasadach franczyzy był sieć francuskich producentów kosmetyków Yves Rocher.

Kolejni zagraniczni przedstawiciele to m.in. sieci fast food takie,jak np. MacDonald’s czy TelePizza. Ich rozwój był szybki ze względu na nowości jakie prezentowali po okresie komunistycznym. Dla wielu osób dostęp do zwykłego hot – doga był nieukrywanym luksusem na miarę Stanów Zjednoczonych. Poza tym w podobnym czasie za pomocą franczyzy zaczęła rozwijać się sieć naszych polskich cukierni Blikle.

Poza taką formą franczyza może obejmować również systemy agencyjne. Skupiają się głównie w takich sektorach gospodarki,jak np. finanse. Wśród tych najbardziej znanych przedstawicieli mamy m.in. Bank BPH,Dominet Bank.

Ponadto na podobnych zasadach działa również znana wszystkim sieć niewielkich sklepów spożywczych – Żabka. Nie tylko sklepy i banki zdecydowały się na taki krok. W niewielu miastach możemy spotkać Pijalnie Czekolady należące do sieci dystrybucji,jaką w tym przypadku jest franczyza producenta czekolad – Wedla.

Był to naprawdę trafiony pomysł,gdyż takie miejsca cieszą się coraz większą popularnością. W przypadku branży finansowej zakładanie takich mniejszych placówek w miastach o określonej wielkości jest bardziej korzystne dla franczyzodawcy.

Wśród tych,którzy w ostatnich latach zdecydowali się na taki sposób rozwoju należy np. Eurobank. Takie punkty bankowe swoje zyski opierają głównie na sprzedaży kredytów gotówkowych,kart kredytowych oraz przyjmowaniu opłat. Aby zapoznać się z pozostałymi sieciami przejrzyjmy strony dotyczące franchisingu oraz możemy skontaktować się z Polską Organizacją Franczyzodawców.

Podsumowując,choć jest to młody system biznesowy to franczyza rozwija się dość prężnie. W ciągu tych 20 lat powstało ponad 500 sieci franczyzowych na terenie naszego kraju.

UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:

» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.


Inne artykuły użytkownika