Począwszy od XV wieku, Amsterdam stał się głównym centrum szlifierstwa diamentów i do tej pory jest jednym z najlepszych miejsc na zakup biżuterii z diamentami, a także samych drogocennych kamieni o zróżnicowanej jakości i w rozmaitych kolorach. Jubilerzy z Amsterdamu skrupulatnie stosują ogólnoświatowe normy jakości dotyczące oferowanych produktów, a zamieszczane informacje przy każdym z nich są pełne i wyczerpujące. Dla przyszłych klientów chcących dokonać zakupu poniżej przedstawiono cztery główne czynniki wpływające w znaczny sposób na jakość i cenę drogocennych kamieni.
Pierwszym z nich jest waga diamentu, przedstawiona w postaci karatów lub punktów (100 punktów na 1 karat, czyli 200 mg).
Następnym czynnikiem jest sposób cięcia, klasyczny czyli okrągły, prostokątny, owalny, w kształcie gruszki lub długi i wąski o kształcie dwupunktowej markizy. Kształt, bardzo rzadko jest wyznacznikiem ceny, stanowi jednak idealny test umiejętności szlifierza w uzyskaniu 58 faset ułożonych względem siebie pod odpowiednim kątem, nie większym jednak niż pół stopnia.
Aby ocenić cięcie, należy ustawić kamień go pod światło i spojrzeć na tzw. stół (czyli największy faset); widoczny ciemny okrąg świadczy o dobrym „cięciu” i maksymalnej ilości odbijanego światła.
Należy także spodziewać się zróżnicowania ceny poprzez ocenę czystości i koloru diamentu. Niestety pierwszy ze składników może być ustalony jedynie przez samego jubilera, który z pomocą lupy, przy wielokrotnym powiększeniu, jest w stanie określić poziom czystości; im mniej wypaczeń, tym lepsza jakość i jednocześnie większa cena.
Aby samemu ocenić czy kolor kupowanego diamentu jest bliższy białemu, żółtemu czy nawet brązowemu, należy, z pomocą pincety, spojrzeć na niego z boku, na tle czystej powierzchni, przy odpowiednim oświetleniu (lecz nigdy pod słońce).
UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.