Na polskim rynku pojawia się coraz więcej programów lojalnościowych, które towarzyszą konsumentom niemal na każdym kroku – już nie tylko w wielkopowierzchniowych hipermarketach, na stacjach benzynowych, ale i w mniejszych pasażach, a nawet osiedlowych sklepach. Nic dziwnego więc, iż analitycy badający rynek co jakiś czas biorą je pod lupę, sprawdzając skuteczność i efektywność.

Według przeprowadzanych przez nich badań wynika, iż do podstawowych celów, które stawiają sobie polscy przedsiębiorcy, wprowadzający programy lojalnościowe, należy głównie zwiększenie udziału w rynku, obniżenie wskaźnika klientów rezygnujących z ich produktów i usług, a przez co pośrednio zwiększenie sprzedaży. Wśród wykorzystywanych narzędzi najpopularniejsze  nadal pozostają programy bonusowe, zajmujące ponad 50 % rynku, polegające najczęściej na możliwości zbierania punków i realizacji nagród, do czego w większości wykorzystywana jest elektroniczna karta. Około 1/5 wśród ogólnej liczby programów bonusowych stanowią karty klienta, , podobnie jak kluby klienta, z kolei couponing stosuje niecałe 10 % firm.

Po przeanalizowaniu rynku, popularności i stopnia wykorzystania poszczególnych programów analitykom udało się sformułować kilka warunków, od których zależy ich sukces. Należą do nich m.in.:

  • wywołanie zaangażowania emocjonalnego, z czego często korzystają np. biura podróży, starające się pobudzić w potencjalnych klientach chęć odkrywania nowych miejsc, realizacji marzeń
  • perspektywa szybkiego zdobycia nagrody – im bliższy cel, tym większa chęć uczestnictwa, stąd najlepiej, by czas konieczny do realizacji programu, osiągnięcia pierwszych korzyści był możliwie jak najkrótszy
  • przejrzysty sposób komunikacji, jak najprostsza procedura rejestracji i uczestnictwa – nikt nie lubi biurokracji i mało prawdopodobne, by klienci chcieli w niej dobrowolnie brać udział

Sukces takiego programu zależy jednak przede wszystkim od  poprawnego zdefiniowania jego celu, jeszcze przed samym wdrożeniem, na etapie projektowania. Tylko te przedsiębiorstwa, które na samym początku określiły jasne i konkretne cele, umiejscowione w odpowiednim odstępie czasowych, potrafiły dokonać rzetelnego pomiaru stopnia ich realizacji, wyciągnąć odpowiednie wnioski i zareagować na czas na zachodzące zmiany.

UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:

» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.