Nie da się ukryć, że polskie drogi nie pomagają kierowcom w płynnej eksploatacji układu zawieszenia. Najechanie na dziurę bądź koleinę niekiedy kończy się urwanym kołem, uszkodzonym wahaczem bądź zerwaną miską olejową.
Na największe obciążenia narażone są amortyzatory. Wyróżniamy dwa rodzaje amortyzatorów – amortyzatory olejowe i gazowe. Różnią się one niemal wszystkim oprócz głównych funkcji. W polskich warunkach lepiej powinny spisać się amortyzatory olejowe, które są bardziej miękkie od gazowych odpowiedników. Kierujący samochodami wyposażonymi w ten rodzaj amortyzatorów nie będą odczuwać każdej nierówności na drodze. Amortyzatory gazowe znajdują swoje zastosowanie głównie w sportach motorowych oraz w nowszych modelach aut. Są znacznie twardsze od amortyzatorów olejowych, dzięki czemu są wytrzymalsze oraz uzyskują większą przyczepność kół.
Podobnie jak niemal wszystkie części samochodowe również i amortyzatory mają określony czas użytkowania. Nie są to nieśmiertelne elementy i musimy prędzej czy później liczyć się z ich wymianą. Po czym możemy poznać, że coś złego dzieje się z naszymi amortyzatorami? Na pewno po sposobie jazdy. Pierwszą oznaką może być tendencja do nadsterowności. Kiedy nie udaje nam się zmieścić auta w zakręcie lub gdy nasz samochód znacznie przechyla się na bok podczas wykonywania skrętu to powinniśmy się udać do warsztatu samochodowego w celu zbadania stanu amortyzatorów. Również w przypadku gdy odczuwamy, iż nasze zawieszenie jest zbyt miękkie lub zbyt twarde w porównaniu do wcześniejszego stanu to najprawdopodobniej awarii uległy amortyzatory bądź wahacze. W najlepszym przypadku awaria układu zawieszenia może zakończyć się na wymianie płynu hydraulicznego, które odpowiedzialny jest za płynną pracę amortyzatorów. Najbardziej kosztowne jest zerwanie koła, gdyż wiąże się z wymianą wielu kosztownych części zawieszenia. Pamiętajmy, aby na bieżąco kontrolować stan zawieszenia naszego samochodu. Jazda z niesprawnymi amortyzatorami jest niezwykle niebezpieczna. Badania wykazały, że prowadzenie samochodu, w którym amortyzatory są znacznie zużyte może wydłużyć drogę hamowania pojazdu nawet o 35%. Niestety eksploatacja układu zawieszenia nie należy do najtańszych, dlatego gdy wybieramy się do warsztatu z problemem związanym z zawieszeniem pojazdu przeważnie musimy się liczyć, że po takiej wizycie nasz portfel znacznie zmaleje.
UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.