Pasjonaci klasycznej motoryzacji nie raz zmierzyć się musieli z problemem całkowitego oczyszczenia nadwozia lub choćby wykonaniem delikatnych zaprawek na lakierze samochodowym. Niegdyś wykonanie tej pracy wymagało wielu godzin spędzonych z papierem ściernym i szlifierką kątową. Dziś z pomocą przychodzi nam technologia piaskowania oraz piaskowania bezpyłowego.
Piaskarka – Jak to działa?
Do piaskowania potrzebna nam jest piaskarka oraz kompresor o wydajności co najmniej 400 litrów na minutę przy ciśnieniu na poziomie 6,3 Bar. Piaskarka to ciśnieniowe urządzenie atakujące oczyszczaną powierzchnię sprężonym powietrzem przenoszącym drobiny piasku lub specjalnego ścierniwa – elektrokorundu. Elektrokorund to drobinki kwarcu o różnej twardości, które znaleźć można choćby przyklejone do większości papierów ściernych. Drobinki ścierniwa wystrzeliwane z dyszy ceramicznej docierają z dużą masa kinetyczną do oczyszczanej powierzchni i zderzając się z nią powodują tarcie. To dzięki temu usuwanie korozji lub starego lakieru jest takie łatwe. Bez względu na to, czy chcecie Państwo oczyścić progi lub nadkola z korozji, czy wyczyścić całą karoserię pojazdu do gołego metalu piaskarka powinna poradzić sobie z tym zadaniem bez najmniejszego problemu.
Rodzaje piaskarek
Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów piaskarek. Mamy więc w czym wybierać. Piaskarki syfonowe to mobilne urządzenia do piaskowania zewnętrznego lub oczyszczania dużych konstrukcji. Idealnie nadają się do oczyszczania karoserii samochodów zarówno w profesjonalnym warsztacie jak i garażu maniaka motoryzacji. Interesującym modelem piaskarki jest syfonowa piaskarka bezpyłowa. Jest to tradycyjna piaskarka syfonowa wyposażona w odciąg pyłu, odkurzacz. Tak jak odpylacze przy wiertarkach, zbiera on ścierniwo odbijające się od piaskowanej powierzchni i przekazuje je z powrotem do zbiornika ze ścierniwem. Pistolet do piaskowania w piaskarce mobilnej syfonowej bezpyłowej obudowany jest dyszą odkurzacza ze szczotką uszczelniającą połączenie i uniemożliwiającą ścierniwu wydostanie się na zewnątrz. Czyste i efektywne usuwanie korozji oraz starego bądź niechcianego lakieru. Na rynku dostępne są również powszechnie piaskarki kabinowe, urządzenia o zwartej, szczelnie zamkniętej konstrukcji pozwalającej na piaskowanie z obiegu zamkniętym. Modele te idealnie nadają się do regenerowania mniejszych części lub felg.
Piaskowanie felg – oczyszczanie i regeneracja.
Felgi aluminiowe – alufelgi vel „alusy” najlepiej piaskować w piaskarkach kabinowych. Uzyskujemy w nich wyższą powtarzalność, większą bezproblemowość i płynność piaskowania. Do regeneracji połysku felg aluminiowych najlepiej nadaje się szkiełkowanie. Szkiełkowanie to tak naprawdę piaskowanie ale z wykorzystaniem drobinek szkła zamiast piasku lub elektrokorundu. Profes ten często nie wymaga nawet potem polerowania felg, gdyż po szkiełkowaniu odzyskują one naturalny połysk.
Bezpieczeństwo
Podczas piaskowania należy wykorzystywać odpowiednie ubranie ochronne. Przeważnie jest to maska z kaskiem zakrywająca w całości twarz i sięgająca poniżej ramion oraz rękawice do piaskowania wykonane z lateksu. Piaskowanie bez odzieży ochronnej grozi utratą wzroku i pylicą. Latające i odbijające się od powierzchni czyszczonej drobinki ścierniwa z łatwością uszkodzić mogą wzrok i dostać się do płuc. Tak samo nie chcielibyście Państwo pewnie pozbyć się swojego własnego pokrycia ochronnego, którym jest skóra. Aby tego uniknąć stosujcie odzież ochronną i rękawice.
Wszystkim pasjonatom i profesjonalistom motoryzacji życzę udanego piaskowania !
UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.