System zarządzania jakością PN-EN ISO 9001:2009 to międzynarodowa norma określająca wymagania, które powinien spełniać system zarządzania jakością w organizacji.

Do głównych wymagań normy ISO 9001 należą m.in.:

  • wprowadzenie nadzoru nad dokumentacją i zapisami,
  • zaangażowanie kierownictwa w budowanie systemu zarządzania jakością,
  • usystematyzowanie zarządzania zasobami,
  • ustanowienie procesów realizacji wyrobu,
  • dokonywanie systematycznych pomiarów (zadowolenia klienta, wyrobów, procesów).

 

Wdrożenie Systemu Zarządzania Jakością  można podzielić na dwie fazy:

  • przygotowanie do wdrożenia SZJ
  • wdrożenie SZJ.

Do głównych etapów fazy przygotowawczej należy zaliczyć:

  • Powołanie odpowiedniego zespołu ds. realizacji przedsięwzięcia.
  • Ustalenie jakie są wymagania odnośnie wdrażanego systemu.
  • Przeprowadzenie analizy funkcjonowania aktualnego systemu zarządzania dla firm już istniejących na rynku.
  • Ustalenie różnic pomiędzy stanem faktycznym a założonymi wymaganiami systemu
  • Identyfikacja procesów w przedsiębiorstwie

Fazie wdrożeniowej towarzyszą:

  • Opracowanie planu wdrożenia.
  •  Realizowanie działań założonych w planie oraz na bieżąco kontrolowanie zaawansowania      już wykonanych działań,
    • pierwsze szkolenie dla zarządu i kadry szkolenia,
    • szkolenie dla zespołu wdrożeniowego
    • szkolenie kandydatów na auditorów wewnętrznych,
    • szkolenie pracowników
    • tworzenie dokumentacji SZJ ,
    • nadzór i weryfikacja wdrożenia SZJ,
    • Zorganizowanie i przeprowadzenie pierwszego auditu wewnętrznego,
      • szkolenie po wykryciu niezgodności,
      • przeprowadzenie działań korygujących,
      • Przegląd Systemu Zarządzania Jakością
      • Przygotowanie do procesu certyfikacji ( wybór jednostki certyfikacyjnej)
      • Audit certyfikujący

 

Podczas wdrażania SZJ firma zwraca uwagę na dwa główne aspekty

  • na zysk przedsiębiorstwa
  • zadowolenie klienta.

Musimy wiedzieć, że nie jednostka certyfikująca wystawia nam certyfikat jakości, a norma wymagania, które musimy spełniać, ale klient. To on stawia nam najbardziej rygorystyczne wymagania i wystawia certyfikat jakości poprzez zwiększenie zamówień wyrobu /usługi lub zwiększenie liczby reklamacji.

UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:

» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.