Natarczywy marketing dotyczy praktycznie wszystkich grup społecznych i wiekowych. Szczególnie łatwo oddziałuje się na najmłodszych, wśród których istnieje dodatkowo wewnętrzny nacisk na posiadanie określonych gadżetów.
Presja jest silna niezależnie od statusu materialnego danej grupy. Gdy środowisko jest ubogie, niekiedy nawet większą uwagę przywiązuje się do swoistego szpanowania markowymi produktami. W ten sposób podnosi się własną samoocenę. Takie sytuacje doprowadzają do sytuacji, w której maluch lub nastolatek wydaje wszystkie oszczędności na niekoniecznie potrzebny artykuł. Sprzedawcy wykorzystują to bez skrupułów, mimo że istnieje granica wiekowa, poniżej której dziecko nie ma prawa samodzielnie dokonywać nabytku. Takie transakcje z mocy prawa łatwo można unieważnić, o czym powinni wiedzieć rodzice i opiekunowie. Nawet jeśli sklep będzie stał na innym stanowisku, interwencja u rzecznika konsumenta będzie zapewne skuteczna. Punkt handlowy będzie bał się narażania na wysokie kary finansowe.
O ile najczęściej kupowane przez dzieci i młodzież słodycze, choć nie są zdrowe, mają symboliczną wartość, to już np. sprzęt elektroniczny, ubrania czy droższe kosmetyki, stanowią niebagatelny wydatek. Dlatego sprzedawcy powinni być czujni, zwłaszcza wobec dzieci poniżej trzynastego roku życia. Młodzi nabywcy często działają pod wpływem impulsu reklamowego bądź nacisku rówieśniczego, często potem żałując pochopnych decyzji. Zatem warto choćby próbować pokazywać młodzieży inne wzorce spędzania wolnego czasu, niż tylko na zakupach.
Jednocześnie trzeba przyznać, że niemal połowa nastolatków potrafi oszczędzać, ale inną kwestią jest to, na co zaoszczędzone środki zostają przeznaczone. Idealnie jeśli będą to np. praktyczne meble młodzieżowe bądź multimedialna pomoc naukowa. Wówczas tym bardziej, jako rodzice, powinniśmy nawet materialnie wesprzeć starania potomków.
UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.