Od czasu kiedy Jellinek, w 1889 zaczął sprzedawać pierwsze samochody marki Daimler wśród najwyższych sfer i już rok później, pod nazwą Mercedes, wystawiać je w wyścigach nicejskich, Mercedes stał się marką uważana za jedną z najbardziej prestiżowych i pożądanych marek wśród samochodów osobowych. Dzisiaj, Mercedesy w najróżniejszych wersjach są dostępne szerokim rzeszom użytkowników, zarówno w salonach dealerskich jak i na rynku wtórnym. Popularność Mercedesów zaowocowała powstaniem wielu forów, fanklubów, portali i sklepów z częściami Mercedes również w Internecie.
Aby sprawnie poruszać się wśród wielu modeli tej marki, przyjrzyjmy się bliżej usystematyzowanemu przeglądowi klas marki Mercedes.
Samochody Mercedes klasy miejskiej
• klasa A (W168)
Klasa A to najmniejszy model Mercedes-Benz, pierwsza generacja została zaprezentowana w 1997. Dostępna była początkowo wyłącznie w wersji 5 drzwiowej, a później także w wersji LONG. Niestety nie zaliczyła słynnego testu łosia, co zaowocowało wyposażeniem auta w ESP, po raz pierwszy ESP znalazło się w standardzie auta tego segmentu.
• klasa A (W169)
Druga generacja Mercedesa klasy A, zaprezentowana w 2004 roku, dostępna w wersji 3 i 5 drzwiowej, jest jeszcze mniejsza niż jej poprzednik.
Samochody klasy średniej
• klasa C (W204)
Limuzyna klasy średniej, która jest w sprzedaży od 2007 roku, bardzo popularna w Niemczech, dostępne jest kilka wersji nadwozia.
• klasa C Kombi (S204)
Auto w wersji kombi klasy C, które w sprzedaży jest od 2008 roku. Jest tylko 1,5 cm dłuższa od limuzyny i ma o a z 10 litrów większą pojemność bagażnika.
• klasa CLC (C204)
CLC to małe, zwinne coupé zbudowane na podzespołach klasy C, w wielu wersjach i z różnymi silnikami, będące następcą klasy C Sportcoupe. Zmiana nazwy spowodowana była chęcią wyodrębnienia całkowicie nowego modelu, który odznacza się bardziej sportowym wyglądem oraz walorami jezdnymi.
• klasa CLK (C209)
CLK to większe coupé, oparte na podzespołach klasy E. Auto jest zdecydowanie większe i o wiele bardziej eleganckie i prestiżowe niż klasa C Sport Coupe, spelnia wymogi bardziej wymagających użytkowników, któży pragną luksusu.
W zeszłym roku CLK zastąpiono nową klasę E coupé (W212), szczególnie eleganckie, z wieloma interesującymi dodatkami jak system monitorujący stopień zmęczenia kierowcy, adaptacyjnym zawieszeniem, układem automatycznego poziomowania imponujących LED-owych reflektorów.
• klasa CLK Kabriolet (A209)
Kabriolet klasy CLK, posiada twardy dach, elektrycznie chowany w całości w tylnej części nadwozia i jest uznawany za przykład najwyższej klasy samochodu z otwartym nadwoziem.
Samochody klasy wyższej
• klasa E (W212)
Klasa E to limuzyna klasy średniej-wyższej, która jest bogato wyposażona i stosunkowo duża. Od wersji W210 wprowadzono nowe kategorie wyposażenia: Classic, Elegance i Avantgarde. Od zeszłego roku w sprzedaży jest najnowsza wersja,
• klasa E Kombi (S212)
Wersja kombi klasy E z bardzo obszerny bagażnikiem, co zapewnia duże możliwości transportowe. Pod względem komfortu i techniki nie różni się od limuzyny a bogate wyposażenie i różne opcje silników do wyboru, kusza polskich klientów od 2009 roku. Kombi to typowe auto rodzinne, użytkowe.
• klasa CLS (C219)
CLS to ekstrawaganckie 4-drzwiowe coupé, uwodzicielska odważna stylizacyja auta czyni je niszowym, zajmuje ono miejsce pomiędzy klasą E i S. Ulubieniec młodych, niezależnych i dynamicznych kobiet.
Technicznie bazuje na klasie E, ale jest bardziej prestiżowe i komfortowe, a także wyraźnie droższe.
Samochody luksusowe
• klasa S (W221)
Mercedes klasy S ma bogatą tradycję luksusowej limuzyny, którą coraz to nowe modele samochodów rzetelnie podtrzymują, dając im jednak nową twarz. Za pierwszy model klasy S uważany jest Mercedes-Benz W116 z 1972 roku, który jako jedyny Mercedes w historii, zdobył w 1974 zaszczytny tytuł samochodu roku w Europie. Najnowszy model klasy S został zaprezentowany szerokiej publiczności w 2005, zaś w czerwcu 2009 światło dzienne ujrzała lekko odświeżona wersja Eski, z silnikiem hybrydowym o mocy 300 KM.
• klasa CL (W216)
Mercedes CL to najbardziej prestiżowy modeli marki Mercedes-Benz. Samochód ten, o nadwoziu coupe, zbudowany jest na bazie luksusowej klasy S. Mercedes CL należy raczej do rzadko spotykanych na naszych drogach, co jeszcze bardziej podkreśla jego indywidualizm i ekstrawagancję. Na targach w Paryżu w 2006 pojawiła się najnowsza generacja CL-a, a wraz z nią topowa wersja AMG z silnikiem o pojemności 6,3 litra.
Roadstery
• klasa SLK (R171)
SLK Mały dwumiejscowy roadster, rasowa wyścigówka, powiązana technicznie z klasą C. Design SLK to połączenie tradycji Mercedesa i ewolucji bolidów Formuły 1.
Posiada sztywny metalowy dach, który jest chowany automatycznie w tylnej części pojazdu. Obecny na rynku od 1996 roku stał się szybko symbolem sportowych modeli z gwiazdą na masce. Kolejna jego generacja, wypuszczona w 2004 „zmężniała”, co zostało docenione podczas wyścigów F1, gdzie SLK dostało angaż do roli „safety car’a”. W 2008 roku na rynku pojawił się Mercedes SLK po liftingu.
• klasa SL (R230)
Mercedes SL to większy i bardziej prestiżowy, dwumiejscowy roadster, samochód dla eleganta o luźnym podejściu do życia. Stylistka klasy SL jest chyba jej największym atutem. Agresywny design auta został połączony z elegancko wykonanym wnętrzem co dało niezwykle zgrana kombinacja. W 2008 roku pojawił się Mercedes SL po faceliftingu. Również i ta wersja została doceniona przez F1, w sezonie 2008 i 2009 rolę samochodu bezpieczeństwa pełni Mercedes-Benz SL 63 AMG. Podobnie jak mniejszy SLK, SL posiada sztywny, składany dach (HardTop).
Samochody terenowe i SUV
• klasa G (W463)
Klasa G to linia tradycyjnych samochodów terenowy, których konstrukcja pochodzi z lat 70. XX wieku.
Do tej pory przeszedł kilkanaście modyfikacji, ale pomimo wielu zmian technicznych jakie przechodziły jego kolejne generacje pozostał optycznie niemal taki sam jak pierwsza konstrukcja z lat 70 ubiegłego wieku. Samochód jest na tyle oryginalny, iż kilkakrotnie służył jako papieski „Papamobile”. Klasa G to idealne połączenie niezawodności w terenie i komfortu jazdy, której często bardzo brakuje autom terenowym.
• klasa GL (X164)
Największy terenowy model w ofercie Mercedesa, jako jeden z nielicznych luksusowych SUV-ów oferuje miejsca aż dla siedmiu osób. Mercedes GL został zaprezentowany w 2005 roku. Luksusowa i ekstrawagancka terenówka została zbudowana na bazie Klasy M, choć jest od niej zdecydowanie większy i stanowi połączenie samochody terenowego i limuzyny.
• klasa GLK (X204)
Zupełnie nowa propozycja Mercedesa w klasie miejskich SUVów, która weszła do sprzedaży w 2008 roku.
Model zbudowany został na płycie podłogowej klasy C Kombi (S204), z którego zapożyczono wiele elementów auta np. wnętrze. Co zrozumiałe stylistycznie nawiązuje on do większego modelu GL, choć większość rozwiązań czerpie z nowej klasy C z którego zapożyczono wiele elementów auta np. wnętrze. System napędu na cztery koła 4MATIC pochodzi z klasy M.
• klasa M (W164)
Mercedes klasy M drugiej generacji, nazwany dziesięcioboistą wśród samochodów, mimo że zaliczany do aut terenowych, nie do końca jest przedstawicielem tej klasy. To raczej SUV z większymi tendencjami terenowymi niż czystej krwi samochód do jazdy po wymagających wertepach. Przede wszystkim jest jednak eleganckim samochodem luksusowym, który świetnie nadaje się dla biznesmenów ze sportowym zacięciem.
Mercedes klasy M dzięki swoim walorom stał się popularnym modelem również wśród gwiazd Hollywood.
Samochody typu VAN
• klasa B (W245)
Nowa klasa Mercedes-Benz to samochód trochę większy niż klasa A, który zadebiutował w 2005 roku. Nowa klasa B, Nazwana przez producenta kompaktowo-sportowym vanem, uzupełniła początek modelowego alfabetu Mercedesa. Największą zaletą Mercedesa klasa B jest jego przestronność. Mimo rozmiarów typowego „kompakta”, samochód oferuje pasażerom bardzo dużo miejsca. Komfort jazdy z tyłu jest niemal taki sam jak w klasie S, a przestrzeń ładunkowa po rozłożeniu siedzeń wynosi ponad 2240 litrów.
• klasa R (W251)
Zaprezentowany w 2005 roku duży, mierzący ponad 5 metrów samochód, będący w stanie przewieść w komfortowych warunkach sześć osób. Auto tworzone pod hasłem „dynamizm przestrzeni” jest połączeniem luksusowego sedana, pojemnego kombi, przestronnego auta MPV i wszędobylskiego SUV-a. Mercedes klasy R ma nową, świeżą w rodzinie Mercedesa linię, która sugeruje świeżość, charakter i potencjał maszyny.
• Viano (W639)
Następca klasy V, który do sprzedaży wszedł w 2003 roku. Tak jak poprzednik bazuje na Mercedesie Vito, jest jednak bardziej komfortowy i lepiej wyposażony, bardziej nadaje się do przewozu większej ilości osób niż towarów i już na pierwszy rzut oka przypomina bardziej mini-busa niż auto dostawcze. Mercedes Viano jest bardzo komfortowym samochodem, jednak wielu użytkowników zarzuca mu zbyt twardo zestrojone zawieszenie. Dostępna jest także wersja kempingowa o nazwie MarcoPolo.
UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.
Klasy samochodów owszem świadczą o jakimś ich podziale, ale najczęściej kupujący nie zwraca uwagi na klasę, lecz na wygląd, wyposażenie dodatkowe, bezpieczeństwo itp. szczegóły. Oczywiście przy zakupie samochodu najważniejsza jest jego cena. Coraz częściej ludzie jednak biorą samochody w leasing, czy tez na kredyt – co sprawia, że na polskich drogach ciężko ujrzeć malucha czy starą skodę.