Staramy się stworzyć zgrany i odpowiedzialny zespół pracowników, a tym czasem co rusz zatrudniamy nowe osoby i nie potrafimy dobrać takich, które rzeczywiście spełniały by nasze wszystkie oczekiwania.
O ile zatem nowi pracownicy potrafią wykazywać się dużą dozą wiedzy i zaangażowania, o tyle Ci zatrudnieni na dłuższy czas nie potrafią już tak sprawnie radzić sobie ze wszystkimi powierzonymi im zadaniami. Jak to się dzieje, że nasi współpracownicy tak często się wypalają i tracą zapał?
A może to my źle motywujemy swoich pracowników i podczas rozpisywanych zadań zapominamy o ich możliwościach, zainteresowaniach?
Cała sztuka sprawnie działającej grupy osób w firmie leży bowiem w odpowiedniej sztuce motywowania. Nie jest ona łatwa i nie każdy potrafi szybko nabyć takich umiejętności by potrafić sprawnie realizować ją w swojej firmie. Jeśli jednak wykażemy choć odrobinę chęci, zyskamy klucz do odpowiedniego zarządzania całym zespołem.
Po pierwsze – odrobina zaufania
Podczas rozdysponowywania wszystkich zadań zazwyczaj dzieje się tak, że zamiast zaufać swoim pracownikom dokładnie precyzujemy wszystkie kroki, jakie powinni przeprowadzić do jego wykonania. Niestety nie wpływa to dobrze na rozwój chęci pracowników. Tak rozpisane działanie wykonują bowiem schematycznie, bez większych starań i próby wprowadzania do nich własnych inwencji.
Nie bójmy się zatem zaufać swoim pracownikom. Jeśli zatrudniliśmy fachowców, to bez obaw poradzą sobie oni z każdym nawet najtrudniejszym zadaniem.
W braku zaufania zawiera się również nadmierne kontrolowanie. Jeśli będziemy stali nad pracownikami i z uporem maniaka wytykali wszystkie błędy, podejmowane decyzje itp. to nie mamy co liczyć na to, że rozwiną oni skrzydła. Brak zaufania i kontroli niestety nie tylko powoduje mniejszą chęć działania, ale również zwiększanie dystansu pomiędzy szefem, a jego pracownikiem.
Co więcej, warto pamiętać także o tym, że te osoby, które są szczególnie kreatywne i samodzielne nie lubią kontroli i wykonywania zadań wyłącznie pod sztywne dyktando szefa.
Wreszcie bardzo często zdarza się tak, że to, co dla naszego pracownika jest jakimś osiągnięciem dla nas jest błahą sprawą. Czy jednak daje nam to prawo do ignorowania jego wyników pracy? Oczywiście nie. Koniecznie wspierajmy pracowników w ich dokonaniach i starajmy się zauważać wszystkie nawet najdrobniejsze cele, jakie udało mu się zrealizować.
Więcej, jeśli widzimy, że nasz pracownik dobrze czuje się w danej dziedzinie, i praca w tym obszarze sprawia mu szczególną radość, kierujmy w jego stronę właśnie takie działania lub starajmy się umożliwić mu uczestnictwo w jakiś szkoleniach, czy kursach dotyczących ściśle tej dziedziny wiedzy.
Wreszcie starajmy się także zwracać uwagę na wszelkie informacje zwrotne, które kierujemy do swoich podwładnych. Jeśli będzie ona bowiem wzbudzała niepotrzebne emocje lub tylko krytycznie podchodziła do każdych zadań nie da nam nic dobrego. Informacja zwrotna powinna być raczej czymś na wzór rozmowy, wymiany doświadczeń niż przysłowiowym „wezwaniem na dywanik”.
Zdemotywować pracownika jest bardzo łatwo. Znacznie trudniej jest natomiast poprawić ponownie relacje pomiędzy nami, a nim. Niekiedy złe podejście do pracownika kończy się niestety szybkim zakończeniem naszej współpracy z nim. Pamiętajmy bowiem, że dobry fachowiec, który ma różne dokonania na danym polu branżowym, szybko odnajdzie nowe miejsce pracy wśród konkurencji. O dobrego pracownika warto zatem dbać i go szanować, a nie wyciskać wszystkie soki i czekać wyłącznie na korzyści jakie da naszej firmie.
Pracowników możemy także oceniać podczas przeprowadzanej ocenie 360 stopni. Jest ona jednym z bardzo ważnych elementów podejścia do danego pracownika.
UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.