Z każdym dniem portale społecznościowe zyskują coraz większą popularność. Najnowsze badania wskazują, że ponad ¼ internautów zapoznając się z informacjami pojawiającymi na serwisach tego typu, najbardziej ufa znajomym blogerom. Z kolei najmniejszym zaufaniem cieszą się krótkie newsy umieszczane przez nieznajomych na mikroblogach takich jak Twitter czy Blip – wierzy im jedynie co dwudziesty internauta.
O dużej sile portali społecznościowych mogą świadczyć najnowsze badania. Aż 48% firm uwzględnia media społecznościowe w swoich działaniach ePRowych, a wydatki przeznaczone na reklamy w tym segmencie liczone są w miliardach dolarów. Nic dziwnego, sama tylko Nasza Klasa pochwalić może się liczbą 12 mln użytkowników, a z polskojęzycznego Facebooka korzysta już 6,5 mln osób (źródło: w obydwu powyższych przypadkach MegaPanel, VI 2010) i liczba ta sale rośnie. Statystki wskazują również, że polscy internauci więcej czasu spędzają na „społecznościówkach” niż na portalach informacyjnych. Wspomniana Nasza Klasa od ponad dwóch lat generuje więcej odsłon stron niż czterech gigantów informacyjnych (Onet.pl, Gazeta, Interia i WP) razem wziętych! Informacje te wydają się być niezwykle istotne nie tylko dla właścicieli witryn, ale również dla reklamodawców, których mogą dokładniej przygotować strategię promocyjną.
Najważniejszym czynnikiem wpływającym na wiarygodność mediów społecznościowych jest według internautów otwartość na komentarze pozytywne i negatywne. Niemniej istotna w ocenie jest również sama ich jakość. Czytelnik cenni sobie także różnorodność tematyczną umieszczanych informacji. Badania pokazują, iż to konkretne miejsce i forma publikacji oraz relacje z innymi ludźmi korzystającymi z tego samego portalu najmocniej wpływają na to, w jakim stopniu użytkownicy serwisów społecznościowych postrzegają znalezione tam porady. – Według najnowszych badań aż 37% internautów ceni sobie możliwość otwartej dyskusji i swobodnej wymiany zdań. Niemal równie ważna jest jakość i wiarygodność komentarzy (35%). Dla co piątego czytelnika istotna jest również sama liczba uczestników dyskusji – mówi Piotr Krawiec, dyrektor zarządzający Praktycy.com.
Oprócz miejsca publikacji samej treści, ważny jest również jej autor. Internauci za najbardziej wiarygodne informacje uznają te, które umieszczone zostały przez ich znajomych. Jest to jak najbardziej zrozumiałe, gdyż podobnie jak w życiu codziennym, bardziej ufamy przyjaciołom czy sąsiadom niż obcym – dodaje szef Praktycy.com Wielu internautów przyznaje się do zaczynania każdego dnia od sprawdzenia wiadomości na portalach społecznościowych. Śledzenie aktywności znajomych oraz kreowanie własnych profili to nieodłączna część każdego planu dnia. „Społecznościówki” stały się na tyle popularne, że powstają już ich mobilne wersje przeznaczone dla użytkowników telefonów komórkowych. Podstawowym czynnikiem, który daje władzę serwisom społecznościowym jest powszechne przekonanie internautów o tym, iż ich przyjaciele, rodzina i znajomi po prostu je lubią.
Czynniki wpływające na wiarygodność serwisów społecznościowych
Źródło: Invoke Solutions, „Invoke Life; Social Networking”, sierpień 2010r.
Największym zaufaniem bezapelacyjnie cieszą się profesjonalne blogi (26%), nieco mniejszym – supermodne w ostatnim czasie posty na Facebooku (23%) oraz krótkie informacje na mikroblogach (12%) publikowane przez przyjaciół. Zdecydowanie najmniejszym zainteresowaniem cieszą się wpisy nieznanych blogerów na mikroblogach – jedynie co 20. badany ufa im całkowicie.
W jakim stopniu użytkownicy ufają portalom społecznościowym?
Źródło: Invoke Solutions, „Invoke Life; Social Networking”, sierpień 2010r.
Coraz więcej firm i marek korzysta z możliwości Facebooka oraz mikroblogów, by skutecznie zwrócić uwagę na daną usługę bądź produkt – mówi szef Praktycy.com. Budowanie internetowych siatek znajomości to niemal pewne pozyskiwanie w ten sposób nowych i potencjalnych klientów. Powyższe badania jedynie potwierdzają znany truizm, iż internet to ogromna siła – warto tylko wiedzieć jak z niego korzystać, by uzyskać wysoką skuteczność działań marketingowych.
UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.