Hałas komunikacyjny stanowi duży problem na terenach zurbanizowanych. W dużych miastach np.we Wrocław problem ten osiąga olbrzymi wymiar i jest tym większy im większa jest liczba ludności. Coraz więcej ludzi chcąc ułatwić sobie dojazd korzysta z własnego transportu, co powoduje w godzinach szczytu ogromne korki.
Sposobem na redukcję tego problemu stało się wprowadzenie komunikacji zbiorowej, która miała za zadanie zmniejszyć ten fakt.
Jednym z pojazdów komunikacji miejskiej jest tramwaj. Jego ważną cechą jest napęd elektryczny, dzięki czemu tramwaj nie przyczynia się do zwiększania zanieczyszczenia środowiska w spaliny. Innym pozytywnym faktem jest to, że pojazd ten porusza się po ściśle wyodrębnionych do tego miejscach, co bardzo eliminuje jego udział w korkach ulicznych.
Wśród wielu zalet, tramwaj posiada także wiele wad. Najistotniejszą jest emisja hałasu.
Na hałas emitowany składają się: praca silnika, przejazd przez różnego rodzaju nieciągłości, przejazd przez łuki. Zjawiska te są szczególnie uciążliwe porą nocną, gdy poziom tła akustycznego jest bardzo niski. Na zwiększenie uciążliwości hałasu ma też wpływ gęstość zabudowy. Powstają wtedy różnego rodzaju odbicia i interferencje fal dźwiękowych, które wzmagają tego typu zjawisko. Przewidywanie poziomu hałasu komunikacyjnego pochodzącego od tramwajów jest niezbędne przy rozbudowie sieci linii tramwajowych. Modelowanie hałasu tramwajowego może zastąpić w znaczny sposób drogie badania doświadczalne (np. akredytowane pomiary hałasu).
UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.