Technologia AI w grach wideo spełnia różne zadania. Służy do symulacji inteligentnych zachowań oraz humanizacji postaci występujących w grach. Najogólniej mówiąc sprawia, że postacie w wirtualnym świecie zachowują się realistycznie i często posiadają osobowość.

Jednym z pierwszych zastosowań sztucznej inteligencji w grach komputerowych był „Hobbit” z 1983 roku, w której postacie miały za zadanie udzielać wskazówek graczowi, ale okazało się, że wskazówki trafione przeplatały się z kompletnie nietrafionymi.  Pod koniec lat 80. zaczęły pojawiać się gry, w których zastosowane zostały skrypty sztucznej inteligencji w celu wykreowania postaci, które zachowywały się w odpowiedni sposób. Były jednak mocno niedoskonałe, a ich zachowania łatwe do przewidzenia dla gracza. Pomimo rozwoju technologii, znowu klops.

Pierwsza aplikacja dla gry komputerowej, w której zastosowanie sztucznej inteligencji można uznać za sukces, była wykorzystana w grze „WarCraft” typu RTS, czyli Real Time Strategy z 1994 roku, gdzie po raz pierwszy został opracowany w tak zaawansowanym stopniu algorytm wyszukiwania drogi dla setek jednostek, które toczyły boje na polu walki. Pięć lat później w grze „Unreal: Tournament” AI kierowała zachowaniami postaci, które zachowywały się analogicznie do żywych graczy: poruszały się i walczyły jak oni.

Algorytmy zainspirowane naturalnym życiem A-Life (Artificial Life) została zastosowana po raz pierwszy w grze „SimCity” w 1989 roku, będącej symulacją budowy miasta. Później było „Diablo” (1996), gra w której wykorzystany został losowy edytor generujący rozmaite ustawienia miejsc, po których poruszają się postacie, oparty na obszernej bazie programu, która zawiera mnóstwo obiektów i tekstur. W „Diablo” inteligentny program  dopasowuje liczbę członków drużyny i jej siłę, do poziomu trudności akcji, tak, aby wykorzystać  jak najpełniej możliwości drużyny. Strategiczna gra czasu rzeczywistego „StarCraft” z 1998 roku sztuczna inteligencja potrafi w szybki i sprawny sposób używać specjalnych zdolności swoich jednostek wojskowych, atakuje jednak bez logiki, gracz może więc nad nią zdobyć przewagę.

Ważną grą, jeśli chodzi o zastosowanie technologii AI była też pierwsza część gry „Commandos” z 1999 roku, która wyróżniała się nowatorskim sposobem rozgrywki oraz właśnie niezłym poziomem reprezentowanym przez użytą w grze sztuczna inteligencją. W 2001 roku stworzono grę „Black&White” opartą na sztucznej inteligencji posiadającej zdolność uczenia się. Postacie w cybernetycznym świecie nabywały wiedzy co do nowych zachowań podczas walki.

Obecnie właściwie wszystkie gry oparte są na sztucznej inteligencji. Najbardziej popularne z nich to „Wiedźmin”, „Second Life”,  „Call Of Duty”, „Counter-Strike”. Warto wspomnieć, że AI ma zastosowanie nie tylko w grach wideo, ale wykorzystywana jest również w awatarach, które coraz częściej pojawiają się na stronach www jako wirtualni doradcy albo agenci w systemach contact center, więcej o tego typu zastosowaniach poczytasz na stronie producenta oprogramowania opartego o SI – Unico Software.

UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:

» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.


Inne artykuły użytkownika