Od kilku lat mamy do czynienia w Polsce z nowym zjawiskiem jakim jest Home Staging. Najkrócej mówiąc oznacza to przygotowanie nieruchomości do sprzedaży lub wynajmu poprzez odpowiednią aranżację wnętrza.

W Stanach Zjednoczonych, jak też w zachodniej Europie usługa ta rozwija się od  lat 70-tych i jest naturalna jak umycie samochodu przed wystawieniem do sprzedaży. W naszym kraju sprzedaż lub zakup nieruchomości najczęściej jest największą transakcją w życiu. Nieruchomości postrzegaliśmy przede wszystkim jako towar o określonym metrażu w wybranej lokalizacji. Pozostałe kwestie odsuwaliśmy na dalszy plan.

Na rynku, gdzie od kilku lat występuje bardzo duża podaż, podobnych do siebie ofert w tym samym czasie jest co najmniej kilka. Do głosu zaczynają dochodzić kolejne wymogi osób decydujących się na zakup. Deweloperzy od dawna stosują przeróżne techniki sprzedażowe. A co z rynkiem wtórnym ?

Moim zdaniem w Polsce pokutują trzy przekonania:

1.    Po co mi Home Staging, to samo mogę zrobić samodzielnie.
Poproszę znajomego, aby pomógł mi wymienić uszczelkę w kranie, uszczelnić okna, zamontować wieszak na ubrania, a ja zaproszę go na kawę. Posprzątać mogę sam/sama wieczorem po pracy.
2.    Home Staging to usługa dla zamożnych.
3.    Nowy właściciel i tak zrobi wszystko po swojemu.

1. Posprzątać i uszczelnić kran mogę samodzielnie lub z pomocą sąsiada – „Złotej rączki”. Po co mi Home Staging?

Często wydaje nam się, że jesteśmy samowystarczalni. Po pracy przez 8 godzin, po odrobieniu lekcji z dzieckiem, po wykonaniu koniecznych prac w domu, znajdziemy jeszcze czas i siły na pracę w nieruchomości przeznaczonej na sprzedaż lub wynajem.

Czasu jednak brakuje, pojawiają się opóźnienia, problemy finansowe, frustracja, przepracowanie. Pracy często jest więcej, niż na początku się mogło wydawać. Pan Stanisław „Złota Rączka” nie okazał się jednak panaceum na wszystkie problemy, sam dorabia w ten sposób po godzinach swojej pracy. W wielu przypadkach właściciel odkłada te prace na „Świętej Nigdy”, a w konsekwencji sprzedaje nieruchomość nieprzygotowaną. Z tego powodu często zmuszony jest obniżyć cenę.

Tymczasem profesjonalna firma Home Stagingowa podczas pracy posługuje się dedykowaną chemią i sprzętem. Taka firma używa odkurzaczy piorących do dywanów, wykładzin i obić mebli, usuwa nieprzyjemne zapachy z pomieszczeń, wykorzystuje myjki wysokociśnieniowe do oczyszczania terenu przed posesją, ogrodzeń, podjazdów do garaży, bram garażowych, jest w stanie doczyścić pokryte wieloletnim nalotem i tłuszczem płytki w kuchni, kuchenki gazowe, okapy. Uszczelnią instalację wodno kanalizacyjną, poprawią gniazdka elektryczne, uzupełnią wykładzinę, pomalują i odświeżą pomieszczenia.

Przede wszystkim wynajęta firma poświęca 100% czasu i uwagi na wykonanie zlecenia. Podpisując umowę z firmą HS, właściciel nieruchomości ma jasno określony termin wykonania usługi, gwarancję i cenę usługi. Istnieje niewielkie ryzyko nieoczekiwanego wzrostu kosztów poza ustalone w wycenie i określone w umowie.

Jednak to dalej nie jest to, co tak naprawdę świadczy o wyjątkowości Home Staging.

Poza czynnościami czysto technicznymi i porządkowymi, kluczową rolę odgrywa odpowiednia aranżacja wnętrz. Przez odpowiednie dobranie kolorystyki, ustawień mebli oświetlenia i dodatków, można bardzo zgrabnie stworzyć odpowiedni klimat wnętrza. Wykorzystuje się przede wszystkim istniejące wyposażenie, jednak czasami warto wzbogacić wnętrze dodatkowymi elementami jak zasłony, narzuty, lampki, dywany, które firma Home Stagingowa może wypożyczyć w ramach świadczonej usługi.  Uzupełnieniem może być utrzymujący się przyjemny, „sprzedażowy” zapach. Przecież wszyscy wiemy, jak ważne jest pierwsze wrażenie.

W pakiecie, po ukończonych pracach, właściciel powinien otrzymać dokumentację zdjęciową, a także opis słabych i mocnych stron przygotowanej nieruchomości. Tak sporządzona oferta będzie niewątpliwie wyróżniała się na tle konkurencji.

2. Koszty

W krajach o bardziej rozwiniętym rynku nieruchomości koszty inwestycji w podniesienie wartości nieruchomości uznaje się jako uzasadnione ekonomicznie do wartości 2 mkw powierzchni sprzedawanej nieruchomości. W Polsce rynek na te usługi nie jest tak rozwinięty, ponieważ nie jest powszechny w świadomości społeczeństwa.

Koszt przygotowania nieruchomości do sprzedaży wraz z użytymi materiałami, rzędu kilku tysięcy złotych wydaje się być sensowny i uzasadniony ekonomicznie. Jakie uzyskamy korzyści z zamówienia usługi Home Stagingu w tej cenie?

Tylko jedna firma jest odpowiedzialna za pełne przygotowanie nieruchomości do sprzedaży lub wynajmu.

Tylko z jedną firmą podpisujemy umowę na wykonanie prac w ustalonym terminie. Skraca się łączny czas realizacji zlecenia, a właściciel nie ma potrzeby koordynowania prac i nadzorowania  poszczególnych wykonawców.

Do kompleksowego wykonania usług, w zależności od zamówienia, angażuje się dekoratora wnętrz, elektryka, hydraulika, pracownika ogólnobudowlanego, ogrodnika, a także sprzątaczkę. Jeżeli właściciel nieruchomości zamówiłby te usługi osobno na rynku, wycena prac byłaby znacznie wyższa, mogłoby się okazać, że zapłaciliśmy jak za spory remont. Organizacja prac fachowców wykonujących osobno poszczególne zlecenia to także poświęcony dodatkowy czas właściciela nieruchomości.

Przygotowanie nieruchomości do sprzedaży nie zawsze oznacza remont. Czasem bardziej właściwe będzie opróżnienie mieszkania ze starych, zajmujących przestrzeń mebli, umycie okien, aby podkreślić dobre nasłonecznienie i przestrzeń.
Firma HS pomoże nam nie tylko wykonać te czynności, ale przede wszystkim doradzi, jakie działania będą korzystne i celowe, żeby podkreślić atuty nieruchomości. Pomoże nam przygotować strategię rozmów z kupującymi.

Do tego dochodzą usługi dodatkowe, często oferowane przez firmy Home Stagingowe, profesjonalne zdjęcia, wypożyczenie drobnych elementów wyposażenia,  współpraca z agencjami nieruchomości, a to może owocować lepszym i sprawniejszym ofertowaniem.

Na koniec nie zapominajmy o jednym. Sprzedając nieprzygotowaną nieruchomość często obniżamy cenę za zapełnioną piwnicę, zagracone wnętrza, za grzyb na ścianie, za nieprzyjemny zapach, czy cieknący kran. Brak nam pewności i sami nie wierzymy,
że nieruchomość jest warta swojej ceny. Negocjacje cenowe są pełne emocji, zwykle operuje się w pełnych tysiącach złotych, zatem pod wpływem chwili możemy stracić więcej, niż kosztowałoby zlecenie koniecznych prac przed sprzedażą.
Przekonanie, że oszczędziliśmy, może okazać się złudne.

3.    Czy przygotowania do sprzedaży mają sens?

Każdy z nas chciałby urządzić swój dom według własnego gustu i potrzeb. Niestety
nie zawsze jest to możliwe z przyczyn finansowych, ale i ze względu na sytuację życiową.  Nie lekceważmy dużej grupy nabywców, którzy nie planują remontu, chcą zamieszkać „od zaraz”, a większy remont odkładają na przyszłość. Są gotowi zapłacić trochę więcej za nieruchomość gotową do wprowadzenia się. Najczęściej finansują zakup z kredytu, więc niewielka różnica w cenie zakupu nie ma wielkiego znaczenia.

Ponadto, jak już pisałem, przygotowanie to nie zawsze remont. Nieruchomość do remontu ma także swoje atuty, które warto wyeksponować, aby zwiększyć cenę. Lepiej dotrzemy do potencjalnego nabywcy, jeśli zidentyfikujemy jego potrzeby. Jeżeli oferujemy mieszkanie do generalnego remontu i przebudowy, nie inwestujmy, ale uprzątnijmy w sposób, który w pełni ujawni jego potencjał.

W Home Staging wszyscy zyskują.
Sprzedający może uzyskać wyższą cenę oraz szybciej dokonać transakcji.
Kupujący może szybciej się wprowadzić, otrzymuje sprawdzony, pewny towar za adekwatną cenę.

Jeżeli zdecydujemy się na skorzystanie z usług specjalistów, agencja nieruchomości chętnie przyjmie do ofertowania nieruchomość profesjonalnie przygotowaną, ponieważ perspektywa szybkiej transakcji będzie bardzo wysoka.

Tekst przygotował:

Bartłomiej Gimpel
Pośrednik w obrocie nieruchomościami

www.pomocwnieruchomosciach.pl

UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:

» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.