Okres boomu w handlu nieruchomościami zakończył się kilka lat temu i rynek ten przeżywa obecnie dosyć wyraźną stagnację, jeżeli nie załamanie. Dotyczy to zarówno rynku pierwotnego, jak i wtórnego.
Popyt na mieszkania i domy, do którego przyzwyczaili się inwestorzy w latach 2000-2007 ewidentnie się zakończył. Dowodem na to są „zawieszone” miesiącami oferty, które kilka lat temu rozeszły by się jak przysłowiowe ciepłe bułeczki. Napędzona dynamicznym wzrostem gospodarczym i tanimi kredytami koniunktura zwolniła tempo, czego nie od razu zauważyli deweloperzy, a także oferujący nieruchomości na rynku wtórnym. Powstała ogromna luka podaży, której popyt nie jest w stanie zaspokoić. Jednocześnie kryzys ekonomiczny w strefie euro i znana wszystkim historia kryzysu rynku hipotecznego w USA spowodowały utrudniony dostęp do kredytów, a także większą ostrożność w tej materii kredytobiorców.
Zainteresowanie kupnem, czy wynajmem jednakże istnieje, natomiast kupujący nie podchodzą już tak bezkrytycznie do ofert, z którymi się spotykają. Najważniejszym elementem jaki bierze się obecnie pod uwagę to rozsądek podczas planowania budowy, lub przy zakupie nieruchomości. Rzadziej brane są pod uwagę modne, nowoczesne osiedla, a do łask wróciły mieszkania z wielkiej płyty. Klient baczniej też przygląda się ofertom, z którymi się spotyka.
Pomimo tych obiektywnych przyczyn obrót nieruchomościami istnieje i na pewno nie jest to handel tak dynamiczny jak kilka lat temu, ale można powiedzieć, że jest bardziej odpowiedzialny i przygotowany.
Jednym ze sposobów obustronnego zadowolenia w transakcji kupna czy wynajmu nieruchomości jest home staging.
Home staging polega na przygotowaniu nieruchomości do transakcji oraz stylizacji dokonywanej z uwzględnieniem grupy docelowej dla danej nieruchomości.
Celem takiego przygotowania jest wydobycie potencjału lokalu, wskazując jego najkorzystniejsze cechy, podkreślając je i uwydatniając.
Przygotowana przez profesjonalnego home stagera nieruchomość ma za zadanie wyróżnić się spośród innych ofert, przyciągnąć uwagę i stworzyć dobre wrażenie przyspieszając tym samym zawarcie transakcji. Ewentualnie zwiększając jej wartość.
Nazwa „staging” kojarząca się ze scenografią, stanowi odzwierciedlenie działań home stagera, aczkolwiek nie w pełni oddaje złożoność tego zadania.
Profesjonalna firma home-stagerska zapewnia swoim klientom z jednej strony konsultację – istotną dla wielu osób, na co dzień nie zajmujących się sprzedażą nieruchomości, a w dodatku często emocjonalnie zaangażowanych w transakcję. Stager wskazuje możliwości uwydatnienia zalet nieruchomości. Wskazuje sposoby realizacji tego celu. Zapewnia także wsparcie podczas całego procesu liftingu. Począwszy od wskazania najlepszego kierunku działania, poprzez realizację, zapewnienie np. sprzątania, czy wsparcia podczas drobnych remontów. Stager zajmie się całą stroną wprowadzania oferty na rynek, wykonaniem odpowiednio atrakcyjnych zdjęć, czy pomocą podczas tworzenia oferty internetowej, czy prasowej. Niejednokrotnie w ofercie home stagera znajdziemy możliwość wypożyczenia mebli na okres prezentacji nieruchomości A także zaplecze magazynowe, gdzie klient może przechować swoje wyposażenie mieszkania, które podczas procesu sprzedaży jest niepotrzebne, lub wręcz pogarszałoby efekt.
Zakres w jakim skorzystamy z oferty home stagera zależny jest od tego, w jakim stopniu zdeterminowani jesteśmy do sprzedaży danej nieruchomości, ale także od tego, czy i ile chcemy na niej zarobić.
Profesjonalne, wyspecjalizowane formy home stagerskie oferują także realizację projektów całościowych, takich jak projektowanie i realizacja domów, cz mieszkań pokazowych dla deweloperów. W tym zakresie celem do osiągnięcia jest stworzenie wizji wygodnego i komfortowego mieszkania, z którym utożsamić się może potencjalny klient.
Istnieje także odmiana określana mianem home staging for living. Przeznaczona jest ona dla osób, które szybko i w komfortowy sposób, chcą przeobrazić własny dom, aby mieszkało się w nim przyjemniej.
Podsumowując, home staging często mylony projektowaniem wnętrz, jest tak naprawdę marketingiem nieruchomości wystawionej na sprzedaż, lub na wynajem. Powiązany jest jednak z wieloma innymi usługami, które dopiero całościowo tworzą pełną usługę home stagingu.
Obecnie na polskim rynku funkcjonuje kilka profesjonalnych form home stagingowych. Obserwując jednak poziom i jakość obrotu nieruchomościami w Polsce, oraz to w jaki sposób branża ta odmieniła się przez ostatnie lata w krajach zachodnich (szczególnie w USA) można spodziewać się sporego zainteresowania tego typu usługami. Stanowią one ciekawe, ale przede wszystkim skuteczne wsparcie na rynku nieruchomości.
UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.