Odkąd gry komputerowe stały się jednym z największych i najbardziej spopularyzowanych mediów naszych czasów, pojawiły się liczne krytyki i głosy sprzeciwu. Upatrywano w nich zło i źródło wszelkich negatywnych wpływów na dzieci i młodzież. Poruszano już wiele kwestii na temat przemocy i brutalności w grach, co rzekomo miało się przekładać na psychikę naszych pociech. Chciałbym jednak poruszyć, a następnie podważyć inny zarzut: izolowanie dziecka od zewnętrznego świata. Niektórzy uważają, że współczesne dzieci zamykają się w wirtualnej sferze nowoczesnej rozrywki. Nie potrzebują już kontaktu bezpośredniego z innymi lecz samotnie komunikują się z maszyną. Jest to silnie związane z uzależnieniem. Tylko gry w przeciwieństwie do innych mediów potrafią wciągnąć w swój świat z dużą siłą, a nawet wpędzić w nałóg. Odpierając powyższe zarzuty, powołam się na bardzo banalne stwierdzenie: we wszystkim należy zachować umiar.
Współczesność przynosi nam coraz więcej dóbr cywilizacyjnych. Nie znaczy to jednak, że nie możemy rozsądnie z nich korzystać. Uzależnić można się chyba od wszystkiego, włącznie z kolekcjonowaniem znaczków. Prawdą jest, że obecni ludzie zbyt wiele umiaru nie mają. Nie oznacza to jednak, by wszystko zrzucać na gry. Wymierzona przeciwko nim propaganda potrafi przybierać na sile niewspółmiernie do innych mediów czy dóbr.
Obraz dziecka nie posiadającego kontaktu ze światem zewnętrznym może zostać wyparty przez coraz bardziej popularny dziś gatunek gier Massively Multiplayer Online Role Playing Game, czyli w skrócie MMORPG. W tłumaczeniu „masowy wieloosobowy RPG sieciowy”. Istota rozgrywki polega na kontakcie z dużą ilością graczy na całym świecie. Jest to centrum nawiązywania znajomości z nowymi ludźmi poprzez gry. MMORPG wymuszają nawiązywanie komunikacji, by wspólnymi siłami osiągnąć cel. Może nim być na przykład omawianie i planowanie wspólnego, zgranego w czasie ataku na przeciwnika, wymienianie się wirtualnymi surowcami czy też wysiłki zmierzające do utworzenia wspólnej grupy. Każdy z członków takiej grupy musi się komunikować ze sojusznikami i działać dla wspólnego dobra. Warto nadmienić, ze ten gatunek gier dopiero w nowym stuleciu osiągnął dostateczny poziom popularności dzięki rozwojowi Internetu.
Trudno jest dzisiaj znaleźć cokolwiek na temat dobrego wpływu gier komputerowych. Znacznie więcej słyszy się słów krytyki i dezaprobaty. Próba udowadniania wszystkich wad gier bardziej przypomina propagandę i opieranie się na pustych sloganach aniżeli na rzetelnych wynikach badań.
UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.
Mogłaby tutaj wytworzyć się jakaś dyskusja, dotycząca „niszczącego” wpływu gier komputerowych na dzieciaki. Sam mam dwójkę i komputer stosuję ostrożnie.