Choć tworzenie planów marketingowych, może dla osoby niezaznajomionej z planami marketingowymi, czasami wyglądać jak banalny proces przebiegający w sukcesywny, wymyślony z góry sposób, to jednak w rzeczywistości jest to wielokierunkowa działalność przecinająca granicę pomiędzy funkcjami marketingu i dotykająca całych obszarów działania firmy. Nie ma jednego i pewnego sposobu na to, aby tworzyć plany marketingowe.
Plany marketingowe – jak się je tworzy?
Każdy człowiek biznesu, działający już od pewnego czasu w marketingu zgodzi się, bez większych dyskusji, że mająca sens metoda na zarządzenie funkcją sprzedaży i marketingu bazuje na tym, że trzeba odkryć jakąś systematyczną technikę okrywania pewnego zbioru możliwych celów, wyselekcjonować z nich jeden lub kilka, a później zaplanować terminy i koszty działań, których podjęcie jest konieczne, aby osiągnąć te cele. W ten sposób, są również tworzone plany marketingowe. Czyli są rozsądnym wykorzystaniem zasobów w celu osiągnięcia tego, co marketing ma osiągnąć w danej firmie.
Logiczne i racjonalne plany marketingowe
Plany marketingowe są zatem tworzone jako racjonalna sekwencja działań prowadzących do ustalenia celów marketingowych, oraz przygotowania planów ich zrealizowania. Opracowanie planów marketingowych występuje na ogół w toku pewnego wariantu procesu zarządczego. W małych, niezorganizowanych firmach proces ten nie jest na ogół sformalizowany. W dużych firmach, tudzież w tych w których są bardziej zdywersyfikowane, często jest on usystematyzowany.
Ten proces jest od strony koncepcyjnej bardzo łatwy i dotyczy przegląd sytuacji marketingowej firmy, przygotowanie jakiś założeń, rozpoznanie, co i komu będzie się sprzedawać, określenie rodzajów osiągnięcia tych celów marketingowych oraz opracowanie dat i kosztów potrzebnych do realizacji przedsięwzięć marketingowych.
Kłopot w tym, że aczkolwiek proces ten jest czytelny, to w praktyce uwidacznia się to że jest to najtrudniejsze spośród wszystkich zadań marketingu.
Wynika to z tego, że plany marketingowe wymagają powiązania w jednym logicznych planie wszystkich elementów marketingu, do czego kluczowe są metody, które w jakimś stopniu są sformalizowane. Niezbędne do przygotowania planów marketingowych, są badania marketingowe, które przeprowadza się równolegle z audytami marketingowymi. Dużą role w tworzeniu planów marketingowych, mają również analizy klientów
Osiągniecie zysków – jeden z celów jakie mają plany marketingowe
Jednym z celów przygotowania planów marketingowych jest osiągniecie przez firmę zysku. Zyska dla firm to pojęcie, które nie jest łatwe do scharakteryzowania, dlatego, że istniejące firmy różnie to definiują i stosują różne nazewnictwo. Można np. pisać o zysku operacyjnym, rentowności sprzedaży, rentowności inwestycji, wartości dodanej akcjonariuszy i wielu innych miernikach zyskach. Najlepszym wydaje się stosowanie tego wyrazu w znaczeniu miernika zadowolenia akcjonariusza z dochodowości osiąganej przez firmą w którą zainwestował.
Czy doradca marketingowy, tworzący plany marketingowe, będzie w stanie pomóc?
To, o czym piszę powyżej sprawia przedsiębiorcom naprawdę dużo trudności, z którymi często nie wiedzą jak sobie poradzić. W takim momencie często ciekawym wyjściem jest zatrudnienie zewnętrznego doradcy marketingowego, który tworzy plany marketingowe i wie jakie strategie marketingowe należy w nich zawierać, aby w przypadku danej firmy, która zdecyduje się na doradztwo marketingowe, miały największe szanse na skuteczną realizacje i sukces marketingowy.
W pozostałych przypadkach trudność wypływa z powiązanych z samym procesem problemów kultury organizacji i jej wewnętrznych procedur.
UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.