Czujesz, że dajesz z siebie wszystko, a i tak ledwo udaje Ci się wyrobić minimum w pracy? Może musisz poświęcać swój wolny czas na nadgodziny, by nadrobić zaległości? Czas najwyższy poprawić efektywność swojej pracy.
Zaległe terminy, praca po godzinach i podenerwowany szef to koszmar każdego pracownika. Niestety w większości przypadków sami skazujemy się na taki scenariusz. Wszystko to dlatego, ponieważ nie potrafimy zapanować nad swoim czasem i maksymalnie wykorzystać potencjału, który w nas drzemie, co z kolei wpływa na spadek efektywności pracy. Poniżej znajdziesz kilka sposobów na wzrost skuteczności.
Poszukaj odpowiednich narzędzi
Wierzysz, że potrafisz zrobić wszystko samemu? Super! To się chwali. Oznacza to, że motywacja jeszcze Cie nie opuściła. Spróbuj jednak wykorzystać to, co oferuje Ci współczesna technologia i zacznij wspomagać swoje działania nowoczesnymi narzędziami i aplikacjami. Weźmy na przykład pracę księgowego. Rozliczenie pojedynczego formularza podatkowego w tradycyjny sposób zajmie mu około 30 minut. Mając do dyspozycji program do rozliczania pitów 2011, rozliczy taką deklarację w niecałe 10 minut. To tylko jeden z wielu przykładów na to, jak nowa technologia może wspomóc twoje działania.
Planuj mądrze
Dobry plan działania to połowa sukcesu. Bez tego nie będziesz w stanie rozłożyć sobie skutecznie dnia i wszystkie projekty prędzej czy później rozjadą Ci się w czasie. Dlaczego tak się dzieje? Planując zadania, określamy sobie priorytety i wykonujemy po kolei zadania najważniejsze. Ponadto określamy sobie dokładnie czas potrzebny na ich wykonanie. Dzięki temu na bieżąco możesz śledzić postępy i wyciągać wnioski na temat swojej pracy. Będziesz wiedział, co sprawia Ci problem i nad czym spędzasz najwięcej czasu, a w czym jesteś na prawdę dobry. Bez planu zagubisz się w tym, co istotne, a co nie i stracisz dużo czasu na analizowanie sytuacji, zamiast pracować.
Bądź asertywny
Wiesz co najczęściej wpływa na spadek efektywności pracy? Twoi koledzy z pracy. Albo próbuję Cię zagadać i opowiedzieć najnowszy kawał, albo próbują wcisnąć Ci kilka mało znaczących projektów do wykonania. Przecież to zajmie Ci chwilkę, niecałe 5 minut. Musisz wykazać się stanowczością i jeżeli masz natłok zadań, odmów. Masz do tego pełne prawo. Oczywiście zachowaj się kulturalnie i odmawiając, pozostań uprzejmy. Nawet jeżeli rozmówca jest bardzo namolny. Zawsze możesz mu powiedzieć, że zajmiesz się tym później, jak skończysz aktualne zadanie.
Pożeracze czasu
Uważaj na to, co robisz i sprawdź ile czasu tracisz na mało istotne sprawy. Przeglądanie prywatnej poczty, chwila na Facebooku, codzienny przegląd demotywatorów, czy pogaduszki przy dystrybutorze wody to te sytuacje, które nie wnoszą do Twojej pracy niczego konstruktywnego i drastycznie skracają czas na wykonanie zadań. Bądź zdyscyplinowany, inaczej ten czas będziesz musiał nadrobić z nawiązka po godzinach.
Pamiętaj, że sam jesteś odpowiedzialny za swoje działania i tylko siebie możesz winić za ewentualne porażki. W pracy skup się na pracy, a nie będziesz musiał o niej myśleć w domu lub popijając piwo z kumplami w pubie.
UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.