Rozpoczynając współpracę z nową firmą bardzo często mamy wiele nowych pomysłów, motywacji do działania i chęci do podejmowania nowych wyzwań. Jest jednak wiele czynników, które szybko i sprawnie potrafią zdemotywować nawet najbardziej wytrwałych i silnych pracowników – liderów.
Co sprawia, że zamiast intensywnej pracy i zaangażowania w wypełnianiu swoich działań w firmie stajemy się wyłącznie biernymi uczestnikami tego co dzieje się dookoła nas?
Czynników demotywujących jest bardzo dużo:
- zła polityka firmy,
- nadmierne kontrolowania ze strony szefa, nawet podczas wykonywani bardzo błahych zadań,
- brak możliwości awansu, korzystania ze szkoleń lub kursów,
- przełożony, który przejawia cechy tyrana, niedostępnego i nie potrafiącego współpracować z grupą osób,
- złe stosunki z innymi pracownikami,
- zarzucanie zbyt dużą ilością obowiązków, z którymi nie potrafimy sobie poradzić,
- pracoholizm, polegający na spędzaniu w pracy nie tylko czasu wyznaczanego na stałe godziny pracy, ale również czasu wolnego, który dla normalnego człowieka zarezerwowany jest na odpoczynek.
Sytuacji sprawnie demotywujących działania pracowników firmy jest tak na prawdę bardzo dużo i można je wymieniać godzinami. Głównie dlatego, że jest to sprawa bardzo indywidualna. Każdego demotywuje coś innego. I każdy potrafi radzić sobie z tym problemem lepiej lub gorzej.
Jeśli chcemy rozwiązać problem demotywacji swoich pracowników – kwestia pracodawcy
Powinniśmy zacząć od podstaw. Na początek należy zatem prześledzić wszystkie kroki kariery osoby, która odeszła z naszej firmy, a teoretycznie wydawała nam się dobrym i bardzo sumiennym pracownikiem.
Być może zauważymy jakieś nieprawidłowości w kolejnych etapach jego kariery lub zachowaniu innych pracowników względem tej osoby.
Po drugie oceńmy nasz stosunek do danej osoby. Czy przypadkiem nie zrealizowaliśmy naszych początkowych postanowień w kwestii awansu lub szkoleń jakie mieliśmy zapewnić danej osobie?
A może źle oceniliśmy jego umiejętności i nie zwracaliśmy uwagi na to, że nie do końca radzi sobie z ilością pracy jaką go zarzuciliśmy (przeprowadźmy ocenę 360)?
Wszystkie te aspekty należy rozpatrzeć bardzo dokładnie i spróbować przeanalizować tak, by wyciągnąć jakieś wnioski na przyszłość.
Jak odróżnić brak motywacji od zwykłej niechęci – kwestia pracownika
Niestety działania demotywujące mogą prowadzić do wypalenia zawodowego. Od jednego do drugiego prowadzi bardzo krótka droga. Jeśli zatem bardzo zależy nam na danej pracy, a zauważamy, że nasze działania zmierzają ku najgorszemu (odejściu z pracy), spróbujmy podjąć takie działania, by zapobiec wypowiedzeniu umowy.
Po pierwsze nauczmy się mówić o naszych potrzebach i wysoko oceniajmy swoją pracę. Jeśli wykonaliśmy jakieś zadanie należycie, a klient nas pochwalił powiedzmy o tym pracodawcy. Niech wie, że nasz kontakt z klientami jest bardzo dobry i poprawny. Z pewnością to doceni.
Naturalne jest, że pracodawca potrzebuje informacji zwrotnej o naszych działaniach inaczej nie będzie wiedział za co nas nagradzać, a nad czym powinniśmy jeszcze popracować.
Więcej, jeśli czujemy, że stać nas na więcej to po prostu powiedzmy o tym przełożonemu. Być może nam zaufa i zaproponuje nowy zakres działań. My tym samym poczujemy się bardziej odpowiedzialni za pracę w firmie i tym samym bardziej z nią związani.
UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.