Fizyka podobnie, jak i inne przedmioty ścisłe nie należy z pewnością do łatwych przedmiotów szkolnych. Problemy z opanowaniem a przede wszystkim ze zrozumieniem konkretnego materiału sprawiają, że fizyka to także jeden z najmniej lubianych przez uczniów przedmiotów. Powodów takiego stanu rzeczy jest z pewnością wiele.
Mogą być one spowodowane np. zbyt małą liczbą godzin przeznaczoną na naukę fizyki w szkole i w konsekwencji zbyt szybkim, a więc zazwyczaj niedokładnym, omawianiem zagadnień z poszczególnych działów fizyki. Inną przyczyną może być również nieatrakcyjne przedstawianie uczniowi wybranych tematów, wskutek czego jego uwaga koncentruje się na zupełnie innych rzeczach. Czy wreszcie, pomijając skrajne przypadki długiej absencji nauczyciela lub ucznia, zbyt mała liczba rozwiązywanych na lekcjach problemów, których głównym zadaniem jest pomoc w przyswojeniu oraz ugruntowaniu materiału aktualnie przerabianego na lekcjach. Wydaje się więc oczywistym zadanie następującego pytania: co zrobić, aby nauka fizyki nie sprawiała większych problemów? Oczywista wydaje się odpowiedź: poprawić jakość nauczania fizyki. Jednak w jaki sposób?
Oprócz przeprowadzania eksperymentów fizycznych przedstawiających różne efekty (zjawiska) fizyczne, obrazujących zasadę działania używanych przyrządów, można to również osiągnąć właśnie poprzez zwiększenie liczby problemów stawianych uczniowi, o czym już wcześniej pisałem. Zadania z fizyki są nieodłącznym jej elementem, pozwalającym sprawdzić uczniowi swoją wiedzę oraz możliwość wykazania się np. na lekcjach w szkole. Rozwiązywanie zadań z fizyki pozwala uczniowi stosować prawa i twierdzenia w praktyce, dzięki czemu wzrasta jego świadomość oraz zrozumienie zjawisk zachodzących w przyrodzie. Chyba nie muszę nikogo przekonywać, że im większa jest liczba zadań, jakie rozwiąże uczeń, tym głębsza i bardziej gruntowna jest jego wiedza.
Dużą pomocą w tym zakresie są liczne zbiory zadań oraz strony internetowe przedstawiające zadania z fizyki z rozwiązaniami. Dzięki takim materiałom uczeń może nie tylko sprawdzić posiadaną przez siebie wiedzę, lecz także nauczyć się praktycznego stosowania posiadanych informacji. Autor zdaje sobie sprawę, że nie każda osoba posiada zamiłowanie i predyspozycje do nauk ścisłych, zwłaszcza fizyki, jednak, jak pokazuje doświadczenie zdobyte przez autora w czasie długoletniej pracy z uczniami, rozwiązywanie zadań z fizyki to bardzo istotny element nauczania fizyki, rozwijający wyobraźnię uczniów i w konsekwencji prowadzący do lepszego zrozumienia praw rządzących przyrodą.
UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.