Z roku na rok coraz bardziej wzrasta znaczenie prywatnych przedsiębiorców. Wiąże się to z dynamicznym rozwojem sektora usług. Coraz więcej ludzi, nieznajdujących interesujących propozycji na rynku pracy, szuka swojej szansy poprzez założenie własnej działalności gospodarczej. Co jednak należy zrobić, aby założyć własną firmę?
Dnia 31 marca 2009 roku weszły w życie nowe przepisy, tak zwanego „jednego okienka”. Mają one na celu ułatwienie podjęcia własnej działalności gospodarczej.
Etap 1 – Dobry pomysł
Bez wątpienia kluczowym elementem dla sukcesu działalności gospodarczej jest dobry pomysł. Przed przystąpieniem do spełniania urzędowych formalności należy dokładnie przemyśleć, co będzie oferowała nasza firma i na jakich zasadach będzie ona działała. Mając w zanadrzu błyskotliwy pomysł jesteśmy w stanie nakłonić innych do współpracy. Może on też stać się dla nas motywacją do działania. Gdy już będziemy go mieli, wtedy możemy przystąpić do kolejnego etapu – sporządzenia bizesplanu.
Etap 2 – Biznesplan
Zanim udamy się do odpowiedniego urzędu warto przygotować biznesplan. Wbrew pozorom jest to niezwykle ważna część procesu zakładania firmy. Jest niezwykle przydatny w szczególności jeśli chcemy pozyskać inwestorów.
W naszym biznesplanie powinny znaleźć się dane niezbędne do tego, aby ocenić, czy nasza działalność będzie rentowna. Przede wszystkim powinniśmy zawrzeć w nim:
- opis naszej działalności gospodarczej,
- jej cele,
- zakres oferowanych usług czy produktów.
Nie możemy także zapomnieć o uwzględnieniu wydatków, jakie będziemy musieli ponieść oraz prognozy zysków. Należy również przeprowadzić swoistą analizę rynku, która pozwoli ocenić, jak duże jest zapotrzebowanie wśród konsumentów na proponowane przez nas usługi lub towary.
Etap 3 – System jednego okienka
Wraz ze zmianą przepisów z dnia 31 marca 2009 roku, zmniejszyła się ilość urzędów, które musi „odwiedzić” przyszły przedsiębiorca przed podjęciem swojej działalności. A mianowicie wszystkie formalności załatwia przy jednym okienku.
Osoba chcąca założyć własną firmę musi udać się do Urzędu Gminy/Miasta. Tam składa wniosek o wpis do rejestru przedsiębiorstw, a wraz z nim:
- wniosek o wpis do rejestru REGON,
- zgłoszenie płatnika składek ZUS,
- zgłoszenie identyfikacyjne NIP (konieczne jest przy tym wskazanie właściwego naczelnika urzędu skarbowego).
Zgodnie z nowymi przepisami przyszły przedsiębiorca, składający dokumenty, powinien otrzymać stosowny wpis do ewidencji na miejscu.
W tym momencie zaczyna się rola urzędów. Dostarczone dokumenty powinny zostać przesłane do odpowiednich jednostek w ciągu 3 dni od dokonania wpisu. W dalszej kolejności naczelnik skarbowy musi przekazać do sądu rejestrowego informację o nadanym numerze NIP. Sąd dostarcza zgłoszenie płatnika składek do odpowiedniej jednostki ZUS. Urząd statystyczny natomiast wysyła przedsiębiorcy po dokonaniu wpisu do rejestru REGON dokument, w którym znajduje się zaświadczenie o przyznanym numerze.
Na koniec warto także wspomnieć o tym, iż system, o którym mowa, będzie funkcjonował w tym kształcie do 2011 roku. Wtedy to uruchomiona zostanie równolegle rejestracja przez internet. Nie będzie ona wymagała od zainteresowanej osoby wizyty w żadnym urzędzie, będzie jednak jej niezbędny podpis elektroniczny.
UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.