Każdy na pewno myślał o założeniu własnej działalności gospodarczej. Droga założenia firmy nie jest trudna i wymaga tylko kilku kroków. Po przebrnięciu przez formalności droga do własnej samorealizacji stoi przed nami otworem.
Krok pierwszy to wpis do ewidencji działalności gospodarczej w Urzędzie Gminy lub Miast. Podajemy tam imię i nazwisko przedsiębiorcy oraz nr pesel, nazwę firmy, adres zamieszkania osoby podejmującej działalność gospodarczą, podmiot działalności gospodarczej jaką zamierza się wykonać zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności oraz datę rozpoczęcia działalności gospodarczej. Od 1 stycznia 2004 roku w Urzędzie Gminy/Miasta wraz z wnioskiem o wpis do ewidencji działalności gospodarczej można jednocześnie złożyć: wniosek o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej ( REGON ) oraz zgłoszenie identyfikacyjne ( jeżeli przedsiębiorcy nie został nadany numer NIP) lub aktualizacyjne ( gdy ma już nadany NIP ). Założenie własnej działalności gospodarczej jest możliwe już w ciągu jednego dnia.
Drugi krok to wystąpienie do urzędu statystycznego o nadanie numeru statystycznego REGON w terminie 14 od daty zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej. Wniosek składa się na formularzu RG-1 „Wniosek o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej lub o zmianę cech objętych wpisem” , w którym należy wpisać : imię i nazwisko, nr pesel, nazwę i adres firmy, formę prawną i formę własności, rodzaj wykonywanej działalności wg PKD, datę powstania i rozpoczęcia działalności.
Trzecim krokiem jest uzyskanie pieczątki firmowej. Pieczątka firmowa powinna być czytelna i powinna zawierać w zależności od potrzeb następujące informacje: nazwę firmy, imię i nazwisko przedsiębiorcy, adres firmy, numer telefonu, numery REGON i NIP. Czwarty krok to założenie konta. Osoby prowadzące działalność gospodarczą zobowiązane są do posiadania konta bankowego, za pośrednictwem, którego przedsiębiorca musi dokonywać lub przyjmować płatności, gdy stroną transakcji będzie inny przedsiębiorca oraz dokonywać przelewów do takich instytucji jak ZUS czy Urząd Skarbowy.
Piąty krok to wizyta w Urzędzie Skarbowym. Przedsiębiorca w Urzędzie Skarbowym musi dokonać wielu bardzo istotnych czynności takich jak: uzupełnienie formularza NIP o nadany REGON i numer konta bankowego, złożenie zawiadomienia o wyborze formy opodatkowania podatkiem dochodowym i poinformowanie urzędu o zaprowadzeniu stosownych ewidencji podatkowych oraz rejestracja dla potrzeb podatku VAT. Ostatnim krokiem jest rejestracja w ZUS. Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą jest płatnikiem składek na ubezpieczenie społeczne, własne oraz swoich pracowników. Ma on więc obowiązek złożyć w ZUS zgłoszenie płatnika składek w terminie 7 dni od daty powstania obowiązku ubezpieczenia emerytalnego i rentowego. Do zgłoszenia płatnik składek dołącza kopie decyzji urzędu skarbowego o nadaniu numeru NIP i zaświadczenia urzędu statystycznego o nadaniu aktualnego numeru REGON.
UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.