Przymierzając się do budowy domu należy przede wszystkim sprawdzić czy teren, na którym znajduje się nasza działka, objęty jest Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego. Plan określa status naszej działki, czyli czy jest ona np. budowlana. Jeśli miejscowość posiada Miejscowy Plan Zagospodarowania przestrzennego, to w lokalnym wydziale architektury urzędu gminy składamy wniosek o aktualny wypis i wyrys z planu. Jeśli miejscowość nie posiada Miejscowego Planu Zagospodarowania przestrzennego, to w lokalnym wydziale architektury urzędu gminy składamy wniosek wydanie decyzji o warunkach zabudowy dla naszej działki. Dodatkowo w Wydziale Geodezji urzędu gminy należy nabyć kopię mapy zasadniczej.
Jeżeli wszystkie powyższe punkty zostały już spełnione i sprawdzone możemy przystąpić do wyboru odpowiedniego projektu, który będzie optymalnie dopasowany do naszej działki. Po wyborze naszego projektu domu, który będzie spełniał założenia z warunków zabudowy, następnym krokiem jaki powinniśmy poczynić będzie zgłoszenie się do zakładu gazowego, energetycznego, wodno-kanalizacyjnego o wydanie warunków technicznych dostawy mediów. Konieczne będzie posiadanie mapy do celów projektowych. Zwracamy się do geodety o sporządzenie mapy sytuacyjno-wysokościowej w skali 1:500 dla naszej działki. Jeśli spełniliśmy wszystkie powyższe punkty powinniśmy udać się do lokalnego architekta w celu zlecenia mu adaptacji projektu do działki. Architekt wykona dla nas projekt zagospodarowania działki na mapie do celów projektowych oraz opracuje informacje na temat BIOZ (Bezpieczeństwo i Ochrona Zdrowia). Może on także nanieść w dokumentacji interesujące nas zmiany. Ponadto architekt uzgadnia opracowywany plan zagospodarowania przestrzennego działki z następującymi instytucjami z Zakładem Uzgodnień Dokumentacji Projektowej (ZUDP); z Zakładem Energetycznym; z Zakładem Gazowniczym; z Zakładem Wodociągowo – Kanalizacyjnym.
Dodatkowo dokumentacja powinna zawierać:
- oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane;
- decyzję o warunkach zabudowy lub wypis i wyrys z Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego;
- wypis z rejestru gruntów dla działki własnej oraz sąsiednich;
- warunki techniczne dostawy mediów;
- decyzję o wyłączeniu gruntów z produkcji rolnej (jeżeli jest ona wymagana).
Tak przygotowaną i skompletowaną dokumentację składamy w Wydziale Architektury i Budownictwa lokalnego Starostwa Powiatowego w celu uzyskania pozwolenia na budowę.
Urząd wydaje decyzję w terminie 65 dni. Po dwóch tygodniach od daty wydania decyzji, jeżeli żadna ze stron nie zgłosi uwag, staje się ona obowiązująca. Teraz możemy rozpocząć budowę domu. Pozwolenie na zabudowę jest ważne przez dwa lata. Jeżeli budowa nie zostanie rozpoczęta w tym terminie lub prace budowlane zostaną przerwane na okres dłuższy niż dwa lata, traci ona ważność. O rozpoczęciu budowy musimy powiadomić Starostwo Powiatowe z siedmiodniowym wyprzedzeniem. Do zgłoszenia musimy dołączyć oświadczenie kierownika budowy o przejęciu obowiązków osoby funkcyjnej na budowie. Musimy pamiętać o nabyciu Dziennika Budowy, w którym kierownik budowy zapisywać będzie jej przebieg. Po zakończeniu prac budowlanych zgłaszamy w urzędzie zakończenie budowy.
UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.
Bardzo przydatny artykuł. Sama pracuję w Starostwie Powiatowym i co drugiej osobie trzeba wszystko dokładnie tłumaczyć, bo brakuje im jakichś ważnych dokumentów.