Każdy kandydat startujący w wyborach powinien zdecydować, jakimi metodami prowadzić kampanię wyborczą. Decyzja zależy od jego cech osobowych, sytuacji politycznej (osoba niezależna/członek partii, rząd/opozycja) oraz doświadczenia. Nie bez znaczenia jest również grupa docelowa, do której kieruje swój przekaz dany kandydat, charakterystyka okręgu wyborczego, w którym startuje, oraz posiadane zasoby finansowe i organizacyjne.
Oto podstawowe metody prowadzenia kampanii wyborczej.
1. Kampania bezpośrednia
Kampania wyborcza bezpośrednia zakłada osobisty kontakt z wyborcą, np. kandydat odwiedza go w domu, przeprowadza ankiety, zbiera podpisy, organizuje spotkania, festyny itp. Nie wymaga to wielkich nakładów finansowych, niezbędna jest natomiast dobrze zorganizowana grupa wolontariuszy oraz zaangażowanie samego kandydata.
Kampania bezpośrednia ma zastosowanie przede wszystkim w czasie wyborów samorządowych ze względu na małe okręgi wyborcze, w których toczy się kampania. Ale nie tylko. Taktyka PiS
w ostatnich wyborach do Parlamentu Europejskiego opierała się właśnie na kampanii bezpośredniej, posłowie organizowali tzw. mityngi z wyborcami.
Zaletą kampanii bezpośredniej jest to, że przekaz kierowany do wyborców nie ulega zniekształceniu np. przez nieprzychylne media, co również postanowiło wykorzystać ugrupowanie Jarosława Kaczyńskiego.
2. Kampania pośrednia
Kampania pośrednia zakłada dotarcie do wyborców za pośrednictwem mediów tj. prasa, radio, telewizja, a ostatnio coraz częściej również Internet. Takie metody są niezbędne w dużych okręgach wyborczych, np. w czasie wyborów parlamentarnych, kiedy osobiste spotkanie z większością wyborców jest po prostu fizycznie niemożliwe. Wiąże się to jednak z dużymi kosztami, zwłaszcza jeśli kandydat chce korzystać z mediów ogólnopolskich. Ceny reklam w lokalnych gazetach czy stacjach radiowych mogą być znacznie niższe.
Istnieje również możliwość prowadzenia kampanii medialnej bez zamieszczania płatnych ogłoszeń
w mediach. Do tego są jednak potrzebne umiejętności skutecznej współpracy z mediami, kreowania wizerunku, przygotowywania konferencji i notatek prasowych czy udzielania wywiadów.
3. Kampania ukierunkowana
Kampania ukierunkowana opiera się na przekazie ukierunkowanym, czyli skierowanym do wybranej grupy wyborców np. przedsiębiorców bądź mieszkańców określonej gminy. Pozwala to dostosować przekaz do konkretnej sytuacji, w jakiej znajduje się ta grupa np. brak stabilnego systemu prawnego, co utrudnia prowadzenie działalności gospodarczej lub konieczność budowy obwodnicy wokół danej miejscowości. Przygotowanie takiego przekazu wymaga znacznego nakładu pracy, jest to jednak bardzo skuteczna metoda.
4. Kampania negatywna
Kampania negatywna skupia się na dyskredytacji przeciwnika politycznego i podważaniu jego wiarygodności. Atakować można cechy osobowe rywala, jego zachowanie oraz poglądy, jednak warto unikać ataków personalnych. Krytykując trzeba też być konkretnym tzn. odwoływać się do faktów, aby krytyka była merytoryczna, rzetelna i dotyczyła naprawdę ważnych spraw. Trzeba też być zawsze przygotowanym na kontratak.
UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.