Podobno felgi aluminiowe sprawiają, że auto wygląda lepiej. Skoro tak, warto dowiedzieć się, na co zwrócić uwagę przy ich kupnie.
Niektórzy sięgają po alufelgi maksymalnie duże, a jednocześnie najtańsze. To nie jest optymalna strategia zakupu. A jaka jest?
Rozmiary – pomiary
To dość oczywiste – samochody poruszają się na felgach o różnych rozmiarach. Niezależnie od tego, czy chodzi o felgi aluminiowe czy o te stalowe. Co wynika z tej informacji? Tyle, że kto chce kupić alufelgi, ten będzie musiał dobrać je nie tylko pod kątem własnych upodobań, ale także, a może przede wszystkim – wymiarów.
Najważniejszy jest rozmiar obręczy. Najczęściej podawany jest za pomocą dwóch liczb. Pierwsza oznacza szerokość felgi, a druga – średnicę. Obie wyrażone są w calach. Może to wyglądać tak: 9 x 17. Czyli felga szeroka na dziewięć cali o średnicy na 17 cali. Proste? Oczywiście!
Dlaczego rozmiar jest ważny? Otóż, jeśli felga będzie za szeroka, może ocierać się o amortyzator. A jeśli średnica koła będzie za mała, może ono haczyć o zacisk hamulca. Tylko tyle i aż tyle.
Inna sprawa to rozstaw śrub. W tym przypadku producenci podają liczbę otworów w piaście, za którymi podąża średnica okręgu, na którym się znajdują. Wygląda to na przykład tak: 5 x 120. Niektórzy informują także klientów o średnicy otworu centrującego.
Jeżeli chodzi o rozmiary, warto wspomnieć także o wskaźniku ET, znanym także jako offset. Chodzi o odległość między płaszczyzną środkową obręczy, a płaszczyzną jej montażu. Im mniejsza wartość wskaźnika ET, tym bardziej koło będzie wystawało z nadkola. I odwrotnie, im wartość wyższa, tym bardziej opona i felga będzie wystawała. Jeśli będzie wystawać poza obrys nadwozia, może to oznaczać kłopoty – to zabronione.
Standardy i certyfikaty
Niektórzy uważają, że felgi aluminiowe można kupować „na oko”. Być może mają rację. Jednak dla spokoju sumienia dobrze jest także zwrócić uwagę na to, jakimi certyfikatami może wylegitymować się ich producent. To dość istotne, ponieważ daje nam informację o jakości wybieranych produktów.
To dość istotne także dlatego, że na polskim rynku coraz więcej jest felg, które nie spełniają podstawowych wymogów dotyczących jakości. A to może prowadzić do powstania zagrożenia w trakcie prowadzenia pojazdu. Dlaczego? Choćby ze względu na to, że kiepskiej jakości felgi aluminiowe mogą zwyczajnie pękać.
Z tego względu dobrze jest zorientować się, czy wybierane przez nas felgi aluminiowe przeszły przez wymagające testy, których przebieg określają międzynarodowe przepisy (Regulamin 124 EKG).
Oryginalnie i standardowo
Warto także zastanowić się nad tym, po co w ogóle kupujemy felgi aluminiowe? Czy są nam potrzebne, żeby się pokazać czy też z jakiś innych powodów? Czy celem ich montażu ma być zwiększenie atrakcyjności samochodu i jego oryginalności?
Jeśli tak, nie mamy wyjścia. Musimy wybrać alufelgi z wyższej półki. Większe, ale i droższe. Na przykład w rozmiarze dziewiętnastu cali. Problem w tym, że oryginalność kosztuje. Felgi aluminiowe w kolorze czarnym i dużym rozmiarze mogą być wycenione nawet na 1,5 tys. zł za sztukę. Drogo, prawda?
O autorze
interesuję się sportem, moją pasją jest siatkówka, lubię jeździć na rowerze, a wolnych chwilach relaksować się przy dobrej muzyce oraz kawie...UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.