Pierwszy pociąg na terytorium dzisiejszej Polski wyruszył z Wrocławia do Oławy w 1842 roku. Za oficjalną inaugurację kolei na ziemiach polskich przyjmuje się rok 1845, kiedy można było przejechać z Warszawy do Grodziska Mazowieckiego, z biegiem czasu trasę wydłużono, umożliwiając dojazd do samego Wiednia.
Po pierwszej wojnie światowej powstał problem, jak połączyć 3 odrębne systemy transportowe. Było to jedno z trudniejszych zadań, na jakie napotkali ówcześni obywatele II Rzeczpospolitej, a powstałe wtedy dysproporcje widoczne są na kolejowej mapie Polski do tej pory. W tym okresie założono również pierwszą fabrykę lokomotyw w Chrzanowie. Po kolejnej wojnie, potrzebna była następna odbudowa. Do roku 1979 powstawały nowe linie, elektryfikowano kolej. Stopniowo zwiększała się liczba przewożonych osób. Po roku 1992 PKP stanowiło już część europejskiej sieci EuroCity dążąc do osiągnięcia zachodnich standardów. Obecnie w sieć kolejową w naszym kraju inwestuje się ogromne środki.
Na rynku zaczynają pojawiać się nowi przewoźnicy, stanowiący konkurencję dla PKP. Oferują nie tylko tańsze bilety, aktualne rozkłady jazdy, ale kursują w miejsca, które tradycyjny przewoźnik omija np. bory tucholskie. Chcąc się wypromować, biorą udział w rozmaitych targach i konferencjach, zabiegają o klienta oferując mu wyższy komfort podróży, czy chociażby automaty biletowe. W krajach Europy Zachodniej konkurencja w sektorze kolejowym nie jest już taka nowością jak u nas, co przekłada się na poziom świadczonych usług, ceny. Polska kolej zmierza w stronę standardów europejskich, ale przed nią jeszcze długa droga.
O autorze
Robię różne rzeczy, trochę podróżuje, trochę piszę.UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.
Ciekawy artykuł, mam rodzinę w Oławie (bywałem tam za młodu w wakacje), tym bardziej dzięki za ten rys historyczny.
Jeśli chodzi o dzisiejszą sytuację w polskim transporcie kolejowym, usługi świadczone przez PKP są na tak żenującym poziomie, że nie przesadzę chyba jeśli powiem, że cała Polska czeka, aż konkurencji Wielkiego Brata staną się na prawdę konkurencyjni – to może tylko pomóc.