Kto pamięta samochód Jensen FF? Wyprodukowane w 320 egzemplarzach auto typu GT z napędem na cztery koła warte jest uwagi chociażby z tego powodu, że jako pierwsze wyposażone było w elektrozawory i czujniki prędkości znane szerzej jako ABS.
Oprócz ABS Jensen FF miał też – także jako pierwszy seryjny samochód nie będący terenówką – napęd na cztery koła. Był więc konstrukcją nowoczesną i – jak wiele tego typu samochodów przed nim – sprzedawał się bardzo źle. Przyczyn tragicznej sprzedaży było kilka, jedną z nich była zbyt wysoka cena, inną problemy ze zmianą położenia kierownicy, co uniemożliwiło sprzedaż poza Wielką Brytanią.
Projektując w połowie lat sześćdziesiątych swój model FF inżynierowie Jensena postanowili wykorzystać nowatorskie rozwiązanie, które – poprzez elektrozawory regulujące ciśnienie w obwodzie każdego koła oraz czujniki prędkości obrotowej kół jezdnych – zapobiegało utracie przyczepności samochodu podczas hamowania. Dziś ABS stosowany jest praktycznie w każdym rodzaju samochodów, jednak czterdzieści pięć lat temu stanowił przełomową nowinkę techniczną.
Główna zasada działania systemu ABS pozostała niezmieniona do dziś. Czujniki mierzą prędkość obrotową wszystkich kół i nie ingerują w działanie układu hamulcowego dopóki nie dostanie sygnału, że hamulec został uruchomiony przez kierowcę. W fazie pracy hamulca ABS wykrywa poślizg dowolnego koła (lub kilku kół) i elektrozaworami moduluje ciśnienie w obwodzie tego koła.
Wyposażony w taki silnik Jensen FF wszedł do produkcji w 1966 roku. Wyposażony był w silnik V8 o pojemności 6.2 l., oraz automatyczną skrzynię biegów. Model FF był jednym z ostatnich wyprodukowanych przez firmę Jensen. W 1976 roku z taśmy zjechał ostatni seryjny samochód tej marki – model GT. Reanimacja firmy w 2001 roku nie przyniosła sukcesu. Mimo wszystko warto pamiętać, kto pierwszy miał odwagę wykorzystać elektrozawory i czujniki w praktyce – zamontować system ABS w seryjnym samochodzie.
UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.