Chociaż trudno wyobrazić sobie garderobę bez koszulek, to, co dziś znamy pod nazwą t-shirtu ma zaledwie stuletnią historię. Koszulki z zespołami, z nadrukiem czy zdjęciami pojawiły się na rynku jeszcze później – po drugiej wojnie światowej.
Na początku była ewolucja bielizny noszonej przez robotników. „Związkowy garnitur” był w dziewiętnastym wieku popularnym elementem ubioru właśnie w fabrykach. Było to połączenie bielizny i podkoszulka – jednoczęściowy kostium, który moglibyśmy dzisiaj opisać jako swojego rodzaju body. Ewolucja polegała na tym, że części dolna i górna zostały od siebie oddzielone, a z części górnej usunięte guziki. Takie ubranie przypadło do gustu dziewiętnastowiecznym górnikom jako wygodne i praktyczne w gorących kopalniach. Droga do produktu, którego ostateczną formą koszulki z zespołami, nadrukami i hasłami została otwarta.
Taka koszulka zdobyła w Stanach Zjednoczonych szerszą popularność w czasie wojny z Hiszpanią za czasów prezydenta Teodora Roosvelta. Spopularyzowali ją marynarze, którzy zakładali białe, bawełniane podkoszulki pod swoje mundury. Zwyczaj zdejmowania górnych części mundurów w gorących tropikach sprawił, że t-shiry wyszły na powierzchnię. Prawdopodobnie w ten sposób koszulki odkryte zostały przez robotników pracujących w dokach, a za ich pośrednictwem przez innych przedstawicieli klasy pracującej. Dzisiejsze koszulki z zespołami propagującymi pokój czy pacyfistycznymi hasłami mają swoje korzenie właśnie w wojsku.
W tym samym czasie pojawiła się nazwa – T-shir. Jej pochodzenie jest dość oczywiste: rozłożona koszulka przypomina literę T. Ludzie szybko dostrzegli zalety koszulek: można je było łatwo prać i prasować, były tanie i proste. Przypadły do gustu zwłaszcza młodszej klienteli. Dostępne były w różnych kolorach i wzorach.
Największą popularność przyniosła jednak koszulkom popkultura. Marlon Brando noszący je w ekranizacji Tramwaju zwanego pożądaniem zrobił zapewne więcej dla promocji t-shirtu niż niejedna, bardzo droga kampania reklamowa. W ten sposób też t-shirty rozpoczęły swój związek z popkulturą, dzięki czemu mogły pojawić się koszulki z zespołami, z nadrukami czy nawet dziełami sztuki.
UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.