Producenci zaczynają jednak podążać nowym tropem. Stawiają na nowinki typu funkcja rozpoznawania uśmiechu czy też możliwość wykonywania zdjęć pod wodą. Coraz większą uwagę przywiązują także do designu, tak aby aparaty – podobnie jak zegarki czy markowe pióra – pełniły rolę stylowych dodatków.
Wśród osób korzystających z serwisu Skąpiec.pl największą popularnością cieszy się zoom optyczny o wartości „10x i więcej”. W okresie lipiec 2008 – luty 2009 uzyskał on 52,16 proc. wskazań.
Internauci poszukują najczęściej matrycy o wartości 1/1,8 cala (15,82 proc. wszystkich wyborów). Optymalna rozdzielczość wynosi według nich ponad 10 Mpx (53,33 proc. wskazań).
Podium dla lustrzanek
Potencjalny nabywca aparatu nie ma łatwego wyboru.
Bo jeśli kompakt to jaki: tradycyjny, kieszonkowi, podróżny?
A jeśli nie kompakt to co? Górna półka czyli lustrzanka czy może konstrukcja pośrednia czyli tzw. megazoom?
Z analiz Skąpiec.pl wynika, że w minionych ośmiu miesiącach najchętniej sięgaliśmy po lustrzanki (odnotowały one 49 proc. wyborów). Aparaty kompaktowe uplasowały się na drugiej pozycji z ponad 11-procentową stratą do lidera (37,69 proc. wskazań).
Przy czym to właśnie kompakty wiodły prym w czasie przedświątecznej gorączki zakupowej. W grudniu 2008 roku zanotowały one 40 proc. wskazań i był to ich najlepszy wynik w skali analizowanego okresu.
Warto wspomnieć, że wyniki poprzedniego raportu Skąpiec.pl na temat aparatów cyfrowych przedstawiały się zgoła inaczej. W okresie styczeń 2007 – czerwiec 2008 preferencje użytkowników serwisu przechylały się na korzyść kompaktów. Zdobyły one wówczas 44,61 proc. wyborów, podczas gdy lustrzanki 41,55 proc.
Zejście z piedestału
Z czego wynika ta zamiana miejsc?
Przede wszystkim ze spadku cen lustrzanek (potaniały one o wiele bardziej aniżeli kompakty).
Nie bez znaczenia pozostaje także nasycenie rynku aparatami kompaktowymi oraz przesunięcie się preferencji konsumenckich w kierunku bardziej zaawansowanych technologicznie urządzeń.
Tendencje obserwowane przez Skąpiec.pl pokrywają się z prognozami amerykańskiej firmy analitycznej IDC (International Data Corporation), zgodnie z którymi przed 2011 rokiem będziemy obserwować dalszy spadek sprzedaży aparatów, za wyjątkiem wspomnianych lustrzanek.
Najmniejszym zainteresowaniem w gronie użytkowników Skąpca cieszą się konstrukcje zawieszone pomiędzy kompaktami, a lustrzankami. Mowa o ultrazoomach, które zdobyły nieco ponad 13 proc. wskazań.
– Tendencje zaobserwowane na przełomie 2007 i 2008 roku pozwalały nam myśleć, że aparaty te podbiją serca miłośników fotografii, dla których kompakt to wciąż za mało, a lustrzanka – nieco za dużo. Tak się jednak nie stało. Może dlatego, że zniknął ważny argument przemawiający za kupnem tego typu konstrukcji – mówi Monika Janiszewska, specjalista ds. PR serwisu.
Jako największe atuty ultrazoomów wymieniano funkcje manualne rodem z lustrzanek (pozwalające kontrolować wykonywane zdjęcia) przy jednoczesnej możliwości robienia filmów. Ta ostatnia była jeszcze do niedawna niedostępna w przypadku tradycyjnych lustrzanek. Traktowano ją jako pogwałcenie statusu tego rodzaju aparatów. Producenci zaczynają jednak ulegać konsumenckim zachciankom i pojawiło się już kilka modeli lustrzanek umożliwiających filmowanie.
Canon zwycięzcą
W przypadku aparatów cyfrowych najbardziej pożądaną marką okazał się (po raz kolejny) Canon. Produkty z logo tego producenta zanotowały 27,01 proc. wyborów spośród 28 prezentowanych na Skąpiec.pl marek.
Canon wyprzedził znacznie produkty marki Nikon, które uzyskały nieco ponad 15 proc. wszystkich wyborów. Na trzeciej i czwartej pozycji uplasowały się odpowiednio Sony (15,20 proc. wyborów) oraz Panasonic (5,19 proc.).
Zestawiając uzyskane wyniki z poprzednim raportem (styczeń 2007 – czerwiec 2008), obserwujemy spore przetasowania. O ile Canon również objął w tamtym czasie palmę pierwszeństwa (z 26,19 proc. wszystkich wyborów), o tyle Sony uplasował się wówczas na pozycji drugiej (14,40 proc.).
Długą drogę przeszedł Nikon, przeskakując do góry o trzy oczka – z miejsca piątego (poprzedni raport) na miejsce drugie (obecny). Warto wspomnieć o Olympusie, zajmującym niegdyś trzecią pozycję, a dziś usytuowanym poza podium (na miejscu piątym). Z wiodących producentów jedynie Panasonic pozostaje niezmiennie na miejscu czwartym.
Najtańszy proszę
Aparaty cyfrowe systematycznie tanieją i to w dość szybkim tempie. W ubiegłym roku ceny tego typu urządzeń spadły o ok. 25 proc. Wraz ze spadkiem cen rośnie wydajność poszczególnych modeli.
To wszystko powoduje, że internauci najchętniej sięgają po aparaty z najniższej półki cenowej Przedział „ do 400 zł” wybrało niecałe 29 proc. spośród tych, którzy zaznaczali wartości parametru Cena.
Kolejnym pod względem popularności przedziałem cenowym okazał się przedział „od 600 do 799 zł” (16,90 proc. wszystkich wyborów). Z danych zebranych przez serwis wynika, że trzecim z najbardziej popularnych przedziałów cenowych jest przedział „od 400 do 499 zł” (12,54 proc.).
Najrzadziej sięgamy po aparaty, za które musimy zapłacić powyżej dwóch tysięcy. Statystyki przedstawiają się następująco:
– od 3000 (3,96 %)
– od 2000 do 2499 (3,79 %)
– od 2500 do 2999 (2,93 %)
UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.
Gdzie niby ceny lustrzanek spadły ? Od kąd jest kryzys i waluta poszła ostro w górę dla przykładu Canon D400 czy sony A350 poszły prawei 25-30% w górę 🙁 wszystko podrożało…. Ale co racja to racja lustrzanki na podium 🙂