Marketing w dużej mierze jest skierowany na zaspokajanie potrzeb klienta. Ma służyć wymianie towarów i usług na takiej zasadzie, by był usatysfakcjonowany zarówno konsument jak i producent. W definicji marketingu zawiera się zbiór czynności, które mają za zadanie wspieranie sprzedaży produktów/usług oraz stosowanie takich technik marketingowych, które będą oddziaływać na decyzje konsumpcyjne danego nabywcy.
Od kilku lat modnym stało się pojęcie marketingu mix. Pod nim kryje się sprawowanie kontroli nad tzw. czterema bodźcami marketingowymi (od ang. słów: product, price, place, promotion). Wśród instrumentów marketingowych można wyróżnić produkt, cenę, dystrybucję, promocję. Żeby wywołać oczekiwaną reakcję konsumenta, należy działać wieloma zmiennymi marketingowymi.
Aby klient był zadowolony nie wystarczy mu podana cena danego towaru – równie ważne są jego warunki płatności: rabaty, obniżki, promocje, możliwość zakupu na raty. Warto zwrócić uwagę, że podane ceny są traktowane przez klientów często jako wyznaczniki jakości danych artykułów sklepowych. Z kolei wytworzenie danego produktu wiąże się także z jego opakowaniem, stylem, jakością, marką czy gwarancją. Miejsce rozumiane jest w marketingu mix jako lokalizacja danego produktu, wyeksponowanie danego produktu na górnej lub dolnej półce, ale także jego rozwiązania logistyczne: transport, sposoby dystrybucji, czy budowanie kontaktu z klientem.
Promocja to wszelkiego rodzaju reklamy, degustacje, sprzedaż bezpośrednia, prezentacje danej usługi czy towaru. Promocja zawiera w sobie różne sposoby komunikowania się producentów z potencjalnymi nabywcami. Pomaga nabyć informacje o opiniach, nastawieniach odbiorców wobec oferowanych produktów.
Marketing mix poprzez kontrolowanie czterech głównych czynników pozwala wpływać na zachowania konsumentów, odnosząc się do ich czynników demograficznych, takich jak: wiek, płeć, status ekonomiczny, wykształcenie, jak również psychologicznych, tj. percepcji, pamięci, emocji, przekonań, osobowości, co z kolei będzie pozwalało na przewidywanie reakcji konsumenta, jego preferencji i wyborów produktu, sprzedawcy, czy marki.
Artykuł nadesłała redakcja www.promocyjnegazetki.pl
UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.