Pod pojęciem outsourcingu (z ang. out-source – zewnętrzne źródło) rozumiemy wykorzystywanie zasobów zewnętrznych, czyli zlecanie wyspecjalizowanym, zewnętrznym kontrahentom zadań, które są konieczne do prawidłowego funkcjonowania własnej firmy. Działanie te przynosi korzyść firmie, gdyż zlecenie wykonane przez specjalistów będzie zrealizowane efektywniej, niż byłoby to możliwe we własnym zakresie. Ponadto przeniesienie części działań, realizowanych przez firmę z własnych pracowników, na zewnętrzne przedsiębiorstwo współpracujące, pozwala zredukować koszty oraz zapobiega tworzeniu się sytuacji korupcjogennych. Outsourcing IT ma za zadanie zorganizowanie firmy, tak aby obciążające ją rutynowe działania przeprowadzane były pod czujnym okiem wyspecjalizowanych firm kooperujących. Najczęściej przedsiębiorstwo współpracuje z głównym dostawcą danej usługi, a ten zapewnia sobie we własnym zakresie pracowników lub podwykonawców zadań powierzonych mu przez klienta, tak aby zapewnić wysoką jakość oferowanych usług i sprostać wszelkim oczekiwaniom. Dzięki outsourcingowi firma oszczędza głównie na sprzęcie używanym wyłącznie od czasu do czasu, gdyż zgromadzenie i utrzymanie potrzebnego sprzętu czy oprogramowania staje się już obowiązkiem firmy świadczącej usługi. Firma korzystająca z outsourcingu, może zaoszczędzić również na pracownikach nadzorujących działanie raz czy dwa razy w tygodniu.
Popularną odmianą outsourcingu jest netsourcing, którego działanie sprowadza się do korzystania z aplikacji internetowych, umieszczonych nie na własnym serwerze, w ramach sieci firmowej, ale na zewnętrznym, wynajętym serwerze WWW. Dużym atutem netsourcingu jest możliwość obniżenia kosztów, gdyż firma wyspecjalizowana w danej dziedzinie, oferująca wielu przedsiębiorstwom działania netsourcingowe, proponuje klientom swoje usługi w korzystnych dla nich cenach. Ponadto trzeba zaznaczyć, że przeglądarka internetowa jest również doskonałym narzędziem, gdyż daje dostęp do wielu aplikacji.

Outsourcing

Outsourcing oczami prezesa

Rodzaje outsourcingu

Outsorcing pełny (strategic outsourcing) – outsourcing informatyczny, którego zadaniem jest przejęcie wyselekcjonowanych obszarów lub całej infrastruktury IT klienta. W ramach tego typu kontraktu zawsze dochodzi do przejścia części pracowników instytucji zlecającej oraz odkupienia środków trwałych będących w jej posiadaniu

Outsourcing selektywny – outsourcing informatyczny, polega na wydaniu pozwolenia firmie zewnętrznej na kontrolę wybranych obszarów IT. Głównie chodzi tu o zarządzanie wybranymi aplikacjami, środowiskiem sieciowym czy infrastrukturą internetową.

Przykłady outsourcingu

Zakres działań outsourcingu jest bardzo szeroki, wśród najpopularniejszych zleceń możemy wymienić:

Odtwarzanie środowiska IT po awarii – identyfikacja obszarów krytycznych i analiza
wpływu katastrofy na działalność jednostki, ocena i oszacowanie ryzyka w oparciu o
analizę głównych procesów biznesowych, opracowanie planów zapewniających ciągłość
procesów biznesowych (w tym planu likwidacji skutków potencjalnej awarii) oraz
wdrożenie, przeprowadzeniu testów i stała aktualizacja tych planów.
Zarządzanie infrastrukturą informatyczną – kompleksowa usługa zarządzania
środowiskiem komputerów osobistych Klienta – stacjonarnymi komputery PC,
komputerami przenośnymi, drukarkami, serwerami plików, serwerami wydruku oraz
HelpDesk na wszystkich etapach jego życia, poczynając od procesu zakupu infrastruktury
(procurement), poprzez instalację nowego sprzętu, dystrybucją oprogramowania,
przeprowadzanie procesu wszelkich zmian i uaktualnień, serwisowanie całej platformy, aż
po utylizację zużytego sprzętu
Zarządzanie infrastrukturą internetową – udostępnienie internetowego centrum
danych – platformy sprzętowej i odpowiedniego oprogramowania, a także usług
związanych z tworzeniem i zarządzaniem specjalistycznymi portalami lub serwisami
internetowymi.
Infrastruktura na żądanie (On Demand) – instalowanie w siedzibie Klienta lub w
centrum danych nadmiarowej infrastruktury – kiedy działająca platforma przestaje być
wystarczająca i niezbędne staje się uruchomienie dodatkowej infrastruktury, wówczas w
bardzo krótkim czasie uruchamiane są kolejne, zainstalowane już jednostki. Istnieje kilka
wariantów tej usługi, przy czym dwa są najbardziej popularne:
– korzystanie z dodatkowych zasobów tylko w okresach wzmożonej aktywności
przedsiębiorstwa,
– stałe powiększanie wykorzystywanych zasobów w miarą rozwoju firmy.

W obydwu przypadkach Klient płaci za faktycznie użytkowaną infrastrukturę.

Zarządzanie Aplikacjami – utrzymywanie wysokiej dostępności krytycznych dla
przedsiębiorstwa aplikacji, takich jak np. systemy ERP. polegające na stworzenie
odpowiedniej architektury systemu, proaktywne działania zapobiegające awariom,
instalację wysoce zaawansowanych systemów monitorujących środowisko, zarządzanie
siecią, a także wykorzystywanie zaawansowanych systemów do zautomatyzowanego
wykonywania kopii zapasowych.

Coraz większe korzyści wynikające z ousourcingu, oprócz dużych firm doceniają także średnie i małe przedsiębiorstwa. Szczególnie w najmniejszych firmach, gdzie jednostkowy koszt zatrudnienia informatyka jest wysoki w stosunku do wartości sprzętu IT korzystne jest przekazanie nadzoru nad sprzętem zewnętrznej firmie.

O autorze

Piszę, podróżuję, fotografuję... Opowiadać więcej nie ma co, bo i tak czyta mało kto. A zainteresowani i tak łatwo mnie znajdą :)

UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:

» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.


Inne artykuły użytkownika