CWS

Już od dawna w naszym kraju nie wytwarza się masowo samochodów polskiej myśli technicznej. Wielka szkoda, bowiem w historii polskiej motoryzacji dużo było perełek polskiej myśli technicznej.

Pierwszym autem polskiej konstrukcji był CWS T-1, który powstał w Centralnych Warsztatach Samochodowych (CWS) w Warszawie (stąd jego nazwa) i był produkowany w latach 1927-1931. Jego konstruktorem był znany przed II wojną światową inż. Tadeusz Tański. W sumie wyprodukowano tylko około 800 sztuk samochodów różnych wersji. Stało się tak poprzez wyparcie CWS-ów przez tańsze, składane w Polsce auta zagranicznych koncernów.

W latach 1957-1960 wytwarzano w Polsce Mikrusa. Ten prosty pojazd produkowany był przez WSK Mielec (nadwozie) we współpracy z WSK Rzeszów (silnik). Mikrus miał być niekosztownym, masowym pojazdem. Wyprodukowano 1728 sztuk tego małego autka. Zapotrzebowanie na Mikrusa było duże, jednak na skutek dużych kosztów produkcji (nie udało się uruchomić produkcji wielkoseryjnej) nie udało się zrealizować założenia popularyzacji Mikrusa.

Rodzima motoryzacja miała także samochody dostawcze. Naszej produkcji Żuk opracowany został w 1956 roku na bazie Warszawy (Warszawa nie była rodzimą produkcją, a autem na licencji ZSRR). Twórcami Żuka byli inżynierowie Stanisław Tański oraz Roman Skwarek. Za wygląd nadwozia odpowiedzialny był Julian Kamiński. W szczytowych momentach produkowano 30 tysięcy Żuków rocznie na rynek krajowy, ale także wysyłano Żuki zagranicę. Na bazie Żuka opracowanostworzono Nysę. Nysa swoim furgonowym nadwoziem posiadała wiele zastosowań.

Kolejne polskie auto –  Tarpan. Produkowany w Poznaniu samochód doczekał się również wielu odmian. Powstały modele Tarpan 233, Tarpan 235, Tarpan F-233 oraz Tarpan Honker. Ten ostatni był jedynym naszym autem terenowym, produkowanym później pod samodzielną marką Honker.

Pośród perełek naszej motoryzacji wymienić trzeba jeszcze nieprodukowanego niestety Beskida, który oferował wiele nowatorskich rozwiązań, a niestety pozostał prototypem. Nasza motoryzacja posiadała dobrych konstruktorów, niestety nasza myśl techniczna nie była wspierana, polepszana i nie przetrwała próby czasu. Niestety, być może nie jeździlibyśmy w tej chwili samochodami zachodnich marek, a naszymi polskimi perełkami motoryzacji.

UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:

» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.