Zacznijmy od tego, że źródeł szkoleniowych oraz materiałów do nauki, jak i samego pozycjonowania jest w sieci MNÓSTWO – a nawiązując do pewnego komentarza dopisanego na tym forum dodam, że są te mniej i bardziej warte uwagi.
Faktycznie ciężko jest dla nowicjusza pozycjonera, odnaleźć ten właściwy artykuł, w którym opisane byłoby wszystko i podane jak na tacy – takie cuda się nie zdarzają, a jeśli już, to sama strona lub konkretny artykuł jest tak słabo wypozycjonowany (…jak to szewc bez butów chodził…), że szanse na znalezienie go w sieci jest raczej nikłe.
Dla upartego jednak i chłonnego wiedzy początkującego pozycjonera nie będzie problemem przeczytanie 30 dobrych artykułów i wyciągnięcie z nich jakichś wniosków, wyciągnięcie z nich kilku punktów wspólnych dla wszystkich porad dotyczących pozycjonowania, a te raczej od dawna się nie zmieniają.
Do napisania tego artykułu skłoniły mnie właściwie 2 ważne rzeczy i kilka mniej istotnych.
Przede wszystkim odzew ludzi korzystających z tego forum, którzy tak naprawdę mają pojęcie o pozycjonowaniu, wiele technik jest im nieobcych, ale na przykład o sprawach oczywistych już nie piszą, ponieważ dla nich jest to ’oczywista oczywistość’, jednak….
No właśnie: JEDNAK.
Do czego służy takie forum/blog, jakie są jego założenia ?
Po pierwsze – do pozycjonowania i umacniania swoich stron, linkowania, to oczywiste – kolejny link dla robota…
Ale skoro już decydujemy się na pisanie treści ogólnodostępnych, pamiętajmy że czytają to też ludzie, nie tylko roboty, więc powinniśmy zawrzeć tu jakieś konkretne treści, konkretne odpowiedzi na konkretne pytania. Bo przecież jak się zdarzy, że trafi tu jakiś młody człowiek, który dopiero co zdobywa doświadczenia, szuka wiedzy i dobrych, tematycznych artykułów – to powinien je tutaj znaleźć, przecież generalnie do tego też służy system worpress’a 😉
Zdarzyło mi się tutaj przeczytać kilka fajnych artykułów, dających do myślenia, kolejne wskazówki, które chętnie dokleję do zasobów swojej wiedzy, z których skorzystam kiedy przyjdzie potrzeba.
Przeczytałem też w którymś z komentarzy, że pewne rzeczy są oczywiste dla pozycjonera, więc żadną tajemnicą nie są, ale jakoś nikt nie chce o tym nowicjuszom mówić, pisać.
Prawdopodobnie nie będzie to nic nowego, ale na podstawie swoich prywatnych doświadczeń mogę to stwierdzić z całą pewnością – to działa 😉
Spróbuję:
10 przykazań dla początkującego by P.F.
1. Content, czyli treści na Twojej nowo powstałej stronie:
– muszą w jasny i czytelny sposób nawiązywać do tego, co chcesz przekazać użytkownikowi swojej strony. Muszą być spójne i logiczne, bez przesady w ubieranie treści konkretnej podstrony w nadmiar słów kluczowych, powinieneś je pisać tak, jak oczekuje tego użytkownik, tak, żeby to odwiedzający Twoją stronę czerpał z tego duchowe korzyści – pamiętaj: nie piszesz treści pod robota tylko, ani pod wyszukiwarkę (może kilka tygodni lub miesięcy potrwać zanim Twoja strona urośnie w TOP’ową siłę, ale warto już na samym początku o to zadbać, to przyniesie rezultaty w przyszłości )
- pamiętaj, że google wiedzie prym jeśli chodzi o wyszukiwarki, w niedalekiej przyszłości zmodyfikowane algorytmy tego systemu będą bazować w większości (o ile nie wyłącznie) na logicznych treściach i od tego uzależniać będą Twoją pozycję w wyszukiwarce
- jeśli chcesz pogłębić swoją wiedzę o google, skorzystaj z fora dyskusyjnego dla webmasterów, tam znajdziesz odpowiedzi na pytania dotyczące zagadnień googlowskich, czyli jak pozycjonować dla google, jak google widzi treści, linki etc..
2. Nawigacja na Twojej stronie – MENU
Pamiętaj, bo to równie ważne – aby logicznie zaplanować nawigację na swojej stronie.
Jeśli Twoja strona będzie miała dużo treści i podrozdziałów, planuj przechodzenie z jednej podstrony do drugiej sensownie.
Zawsze postaraj się spojrzeć na swój projekt trochę „z boku” , czyli nawiguj tak, jak by to robił użytkownik Twojej strony – jeśli nie masz na tyle cierpliwości albo uważasz, że wszystko co robisz jest zaj*** i najlepsze, to nie czytaj dalej tego artykułu 😉
Dobrym sposobem, jest poproszenie kogoś o opinię, kogoś z Twojego otoczenia, np. swoją dziweczynę, aby polatała po Twojej stronie i powiedziała co jej się nie podoba w nawigacji, albo nawet z wyglądu.
Równie dobrze może to być kolega, albo ktokolwiek, kto oceni to bez uczuć i sentymentów. Bądź otwarty na słowa krytyki, ona pomaga ulepszać nasze działania w pozytywny sposób..
3. META TAGI – zawsze… ale to zawsze je umieszczaj i ….
Jeśli sam piszesz kod źródłowy do swojej strony, nigdy nie zapominaj właśnie o meta znacznikach:
tittle – to jest tytuł Twojej strony, bardzo istotny element – to nadaje tytuł dla Twojej strony
- jeśli projektujesz stronę sam, a poszczególne podstrony wykonujesz jako odrębne pliki (kontakt.php, oferta.php, galeria.php itp…) to tematycznie nazwij każdą z tych podstron ’od środka’ umieszczając jej znacznik tittle
- jeśli decydujesz się na korzystanie z gotowych systemów CMS opensource, to zrwóć uwagę na to, czy one automatycznie generują znaczniki meta , czy nazywają kolejno dodane podstrony logicznymi nazwami (czyli http://www.nazwa-twojej-strony.pl/?kontakt.php, a nie http://www.nazwa-twojej-strony.pl/index.php?829827178hwjh27627=kat,16278
description – to jest opis Twojej strony, widoczny dla użytkowników w wynikach wyszukiwania, wyświetlany pod opisem Twojego znacznika tittle – tu w kilku słowach musisz opisać co zawiera Twoja strona
- pamiętaj jednak, że ten opis tworzysz głównie dla użytkownika – musi być treściwy i konkretny, nie powielaj w jednym zdaniu opisowym kilkakrotnie słowa kluczowego, bo to odniesie przeciwny do oczekiwanego skutek, nie bój się tworzyć opisów konkretnie pod użytkowników z myślą że wtedy roboty wyszukiwarek będą słabiej ją indeksować, znajdź złoty środek pomiędzy słowami opisu dla użytkownika, a opisem dla robota
keywords – tu zaczyna się walka… to są słowa kluczowe, jeden z ważniejszych elementów Twojej strony
- słowa kluczowe muszą w 100% odzwierciedlać treści na Twojej stronie, ale musisz je (w stosunku do treści) dobrać rozważnie..
- nie możesz wpisać w pole meta keywords np. turystyka, jeśli sprzedajesz samochody, albo sex – jeśli sprzedajesz mrożonki – dlatego, że na Twojej stronie z mrożonkami ciężko będzie umieścić wartościowe treści (content) dotyczące sexu… MUSISZ wiedzieć, że jeśli spróbujesz zastosować taką technikę, to z góry szykuj się na bana od wyszukiwarek i wyrzucenie z indeksu..
- poza tym – słowa kluczowe mają również inne znaczenie – to właśnie SŁOWA KLUCZOWE wpisują ludzie do wyszukiwarki, chcąc coś znaleźć w sieci… Wyższą szkołą e-marketingu i pozycjonowania jest wiedza czysto socjotechniczna używana do określania wartościowych słów kluczowych…
- Ale Ty, jako początkujący powinieneś (dobierając właściwe słowa kluczowe) postawić się na miejscu takiego człowieka, co siedzi właśnie z otwartą stroną w google i zastanawia się jakie 2 lub 3 słowa wpisać, żeby okazało mu najtrafniejsze wyniki – to jest jedna z cech dobrego pozycjonowania… (przykładowo: wybieram się na wakacje nad morzem, do miejscowości Rewa, szukam tam noclegu.. .więc żeby trafić najpewniej wpiszę: rewa wczasy sezon domki, lub pokoje w rewie, lub kwatery rewa – i w taki sposób powinieneś właśnie ukierunkować swoje myślenie dobierając słowa kluczowe i treści na stronie – pod użytkownika)
4. Nieprawidłowe treści
- Pamiętaj, że treści na Twojej stronie muszą być właściwe – to słowo ma wiele znaczeń
- jednym z nich jest to, żebyś nie dodawał ukrytych textów i linków do strony – to że ustawisz kolor linka dokładnie pokrywający się z kolorem tła strony, wcale nie wpłynie dobrze, roboty też to widzą, TO SAMO dotyczy ukrytych tekstów – nie wklejaj na stronę ukrytych tekstów imitujących treści, a mających postać słów kluczowych. Bo to że są niewidoczne gołym okiem, to nic nie znaczy, użytkownik ich nie widzi – ale robot zawsze… takie działania znacznie obniżają Twoją pozycje w wyszukiwarkach.
- nie dodawaj bzdurnych kawałków tekstu typu: u mnie na stronie znajdziesz fajne gry na komórkę i darmowy sex i ogłoszenia towarzyskie, bo na Twojej stronie o mrożonkach ten tekst będzie stanowił 0,0023 % całej treści – co znaczy, że jest bezwartościowe – tylko się wygłupisz. A na dodatek możesz sobie tylko pogorszyć szansę na rozwój…
5. Walidacja w3C – sprawdź poprawność kodu
Jeśli już skończyłeś pisanie kodu swojej strony i treści lub skończyłeś właśnie konfigurować swojego nowego CMS’a i powprowadzałeś swoje treści – czas na sprawdzenie, czy Twoja strona jest zgodna ze standardami W3C – jjgsaw.w3c to bardzo dobre narzędzie do sprawdzenia czy kod Twojej strony jest poprawny – jeśli nie, to popraw go według wytycznych, sprawdź i popraw jeszcze raz – do skutku.
Koniec pierwszej PIĄTKI
Drodzy czytelnicy, nowicjusze i wyjadacze…
Dalszy ciąg tego dekalogu ukaże się w granicach końca tygodnia, bo czeka mnie mnóstwo pracy, na początek myślę że to i tak sporo informacji z zakresu tego podstawowego początku.
W drugiej piątce przeprowadzę cały dalszy proces pozycjonowania.
Ale żeby była jasność – nie zajmuję się zawodowo pozycjonowaniem, nie mam też stosownego doświadczenia informatycznego 🙂 Z zawodu jestem kucharzem, a zawodowo pracuję w branży motoryzacyjnej, obsługując firmy , które sprzedają samochody luksusowe – pracy sporo, ale i konkurencja solidna..
Na potrzeby mojej pracy zapoznawałem się z tematyką pozycjonowania, sam też dochodziłem do tego, co należy i jak należy robić, aby BYĆ WIDOCZNYM. Moje starania i efekty przerosły moje oczekiwania, jestem w czołówkach, na niektóre frazy mimowolnie tam dotarłem, ale jestem przy największych koncernach samochodowych, czują mój oddech na swoich plecach 🙂
Zapraszam do kontynuowania tematu i komentarzy – każda konstruktywna krytyka działa pozytywnie i pobudzająco, pod warunkiem, że nie myślimy o sobie, że jesteśmy nieomylni i najlepsi…
P.F.
UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.
Drobna poprawka nie jest meta tagiem. Pozatym artykuł na wysokim poziomie zdecydowanie wybijającym się ponad tutejszą przeciętność.