Linki sponsorowane i pozycjonowanie to dwie metody marketingu internetowego. Internet to najważniejsze medium, z którego korzystają miliony Polaków. O konieczności zaistnienia w Internecie i zaprezentowania w sieci swojej oferty nie trzeba przekonywać żadnej firmy. Jest to dzisiaj warunek odniesienia sukcesu.
Na marketing internetowy składają się linki sponsorowane oraz pozycjonowanie:
SEM (Search Engine Marketing) = PPC (Pay Per Click) + SEO (Search Engine Optimization).
Pozostaje zatem wybór najlepszej metody. Każda z nich posiada swoją specyfikę. Pozycjonowanie jest długotrwałym procesem, nastawionym na długotrwały efekt. Jest to rozwiązanie bardziej perspektywiczne. Natomiast linki sponsorowane to rozwiązanie doraźne, obliczone na szybki efekt.
Pozycjonowanie wymaga optymalizacji samej strony internetowej, co ma na celu wpływanie na pozycję strony w naturalnych wynikach wyszukiwań wyszukiwarki. Dobrze wykonana optymalizacja SEO daje pozytywne efekty na długi okres czasu. Założenie kampanii linków sponsorowanych, choć niepozbawione pewnych trudności, jest jednak o wiele łatwiejsze i przynosi niemal natychmiastowy efekt.
W obu przypadkach lepiej zlecić zadanie specjalistom. O ile jednak w przypadku pozycjonowania wymagane są bardzo specjalistyczne umiejętności pozycjonera, i żaden laik nie poradzi sobie z profesjonalną optymalizacją strony, o tyle najprostszą kampanię linków potrafi założyć chyba każdy Internauta.
Podstawowa różnica polega na systemie płatności. W linkach sponsorowanych płatność następuje tylko w przypadku, gdy Internauta kliknie w link do danej strony. Natomiast w przypadku pozycjonowania, Klient płaci za ukazywanie się strony w wynikach organicznych, niezależnie od tego, czy ktoś wejdzie na jego stronę czy nie.
Pozycjonowanie często wymaga podpisania umowy na rok, jest związane z podjęciem większego zobowiązania. W dobie kryzysu wiele firm podchodzi ostrożnie do podpisywania długotrwałych umów. W przypadku linków sponsorowanych z góry określa się budżet przeznaczony na kampanię, co umożliwia bieżącą kontrolę wydatków. W każdej chwili można zawiesić kampanię, a po jakimś czasie znów do niej wrócić.
System linków sponsorowanych Google AdWords ma tę zaletę, że pozwala dopasować wiele parametrów wyświetlania się reklamy do specyfiki działalności firmy. Możliwość ustawienia lokalizacji geograficznej, a także zakresu czasu, w którym ma się wyświetlać reklama, może być ważnym atutem.
Pozostaje jeszcze kwestia skuteczności obu metod. Większą wartość ma obecność strony na wysokich pozycjach w tzw. wynikach organicznych. Badania wykazują, że cieszą się one większym zaufaniem wśród Internautów, chociaż popularność linków sponsorowanych ciągle wzrasta.
Mimo wielu różnic (system płatności, nakład pracy, długość trwania usługi) te dwie metody wcale się nie wykluczają, wręcz przeciwnie – mogą się doskonale uzupełniać. W obu przypadkach trzeba ustalić najważniejsze słowa kluczowe, po których Internauci wyszukują dane produkty i usługi.
Obie metody mają jednak trochę inne cele. Linki sponsorowane są doskonałym sposobem na bardzo szybkie zaistnienie w Internecie, na przykład, gdy strona internetowa jest zupełnie nowa. Ponieważ na efekty pozycjonowania zazwyczaj trzeba czekać dłużej, kampanie płatnych linków świetnie sprawdzają się na początek przygody z marketingiem internetowym. Gdy strona zostanie skutecznie wypozycjonowana pod ważnymi słowami kluczowymi, można zrezygnować z płatnych linków.
Linki sponsorowane są również wykorzystywane jako narzędzie do podniesienia prestiżu firmy. Wiele firm, mimo że znajdują się w samej czołówce wyników organicznych, wykupuje płatną kampanię linków Google AdWords, by zwielokrotnić swoją obecność w czołówce wyników wyszukiwań.
Wybierając metodę zaistnienia w Internecie, warto rozważyć swoje aktualne potrzeby i wziąć pod uwagę wszystkie przedstawione kryteria, tak by obrana metoda marketingu internetowego okazała się skuteczna i efektywna.
UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.