Zastanówmy się zatem nad czynnikami wpływającymi na to, czy uda się zatrzymać pojazd przed przeszkodą, czy też…

 Doświadczeni kierowcy uważają, że nie jest sztuką szybko jeździć, lecz sztuką jest umieć dobrze hamować. Dobrze, to znaczy z uwzględnieniem aktualnej prędkości jazdy, rodzaju i stanu nawierzchni, stopnia nagrzania hamulców, stanu opon, obciążenia samochodu, zagęszczenia ruchu na jezdni itp.

Niektóre samochody mają skalę szybkościomierza wycechowaną nie tylko w kilometrach na godzinę, ale również w metrach, które są potrzebne przy danej prędkości do zatrzymania się w przeciętnych warunkach drogowych. Trzeba przyznać, że obserwowanie tej skali działa przeważnie bardzo uspokajająco na amatorów dużych prędkości. Gdy kierowca stwierdzi, że do zatrzymania pojazdu jadącego z prędkością 100 km/h potrzeba 80 m, na pewno nie będzie tak silnie przyciskał pedału przyspieszania.

Warto przypomnieć, że na drogę zatrzymania składa się:

  • droga przejechana w czasie reakcji psychicznej kierowcy, tzn. od chwili odebrania bodźca, skłaniającego do rozpoczęcia działania, do chwili wykonania odpowiedniego ruchu nogą lub ręką (około 0,5 s);
  • droga przejechana w czasie reakcji motorycznej prowadzącego pojazd, tj. w czasie od rozpoczęcia jego działania do chwili uruchomienia hamulców (zdjęcie nogi z pedału „gazu” i przeniesienie jej na pedał hamulca, zlikwidowanie skoku jałowego, zadziałanie układu hamulcowego); czas ten wynosi około 0,5 s;
  • droga przejechana podczas rzeczywistego hamowania, tj. od chwili rozpoczęcia działania hamulców do chwili całkowitego zatrzymania pojazdu.
  • stan opon (czyli prawidłowe ciśnienie w kołach oraz wysokość bieżnika).

Droga przejechana podczas rzeczywistego hamowania wzrasta wprost proporcjonalnie do kwadratu prędkości jazdy proporcjonalnie do zmniejszania się współczynnika przyczepności opon pojazdu do nawierzchni drogi.

Nie wnikając w dokładne matematyczne obliczenia, podaję – ku rozwadze kierowców – że drogę przebytą w czasie przeciętnej reakcji psychicznej i motorycznej można obliczyć mnożąc przez 3 jedną dziesiątą prędkości, z której rozpoczęliśmy hamowanie. Przy prędkości 60 km/h wynosi ona 3 x 6 = 18 m, a przy prędkości 90 km/h wynosi 3×9 = 27 m. Drogę rzeczywistego hamowania można obliczyć podnosząc do kwadratu jedną dziesiątą prędkości. Przy 60 km/h wyniesie ona 6″ = 36 m, przy 90 km/h wyniesie 92 = 81 m. Droga zatrzymania z prędkości 60 km/h wyniesie-zatem 18 + 36 = 54 m, a z 90 km/h wyniesie 27 + 81 = 108 m. Są to wielkości orientacyjne. W korzystnych warunkach droga zatrzymania może się skrócić, a w niepomyślnych – radykalnie wydłużyć.

UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:

» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.


Inne artykuły użytkownika