Zastanówmy się zatem nad czynnikami wpływającymi na to, czy uda się zatrzymać pojazd przed przeszkodą, czy też…
Niektóre samochody mają skalę szybkościomierza wycechowaną nie tylko w kilometrach na godzinę, ale również w metrach, które są potrzebne przy danej prędkości do zatrzymania się w przeciętnych warunkach drogowych. Trzeba przyznać, że obserwowanie tej skali działa przeważnie bardzo uspokajająco na amatorów dużych prędkości. Gdy kierowca stwierdzi, że do zatrzymania pojazdu jadącego z prędkością 100 km/h potrzeba 80 m, na pewno nie będzie tak silnie przyciskał pedału przyspieszania.
Warto przypomnieć, że na drogę zatrzymania składa się:
- droga przejechana w czasie reakcji psychicznej kierowcy, tzn. od chwili odebrania bodźca, skłaniającego do rozpoczęcia działania, do chwili wykonania odpowiedniego ruchu nogą lub ręką (około 0,5 s);
- droga przejechana w czasie reakcji motorycznej prowadzącego pojazd, tj. w czasie od rozpoczęcia jego działania do chwili uruchomienia hamulców (zdjęcie nogi z pedału „gazu” i przeniesienie jej na pedał hamulca, zlikwidowanie skoku jałowego, zadziałanie układu hamulcowego); czas ten wynosi około 0,5 s;
- droga przejechana podczas rzeczywistego hamowania, tj. od chwili rozpoczęcia działania hamulców do chwili całkowitego zatrzymania pojazdu.
- stan opon (czyli prawidłowe ciśnienie w kołach oraz wysokość bieżnika).
Droga przejechana podczas rzeczywistego hamowania wzrasta wprost proporcjonalnie do kwadratu prędkości jazdy proporcjonalnie do zmniejszania się współczynnika przyczepności opon pojazdu do nawierzchni drogi.
Nie wnikając w dokładne matematyczne obliczenia, podaję – ku rozwadze kierowców – że drogę przebytą w czasie przeciętnej reakcji psychicznej i motorycznej można obliczyć mnożąc przez 3 jedną dziesiątą prędkości, z której rozpoczęliśmy hamowanie. Przy prędkości 60 km/h wynosi ona 3 x 6 = 18 m, a przy prędkości 90 km/h wynosi 3×9 = 27 m. Drogę rzeczywistego hamowania można obliczyć podnosząc do kwadratu jedną dziesiątą prędkości. Przy 60 km/h wyniesie ona 6″ = 36 m, przy 90 km/h wyniesie 92 = 81 m. Droga zatrzymania z prędkości 60 km/h wyniesie-zatem 18 + 36 = 54 m, a z 90 km/h wyniesie 27 + 81 = 108 m. Są to wielkości orientacyjne. W korzystnych warunkach droga zatrzymania może się skrócić, a w niepomyślnych – radykalnie wydłużyć.
UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.