Muzeum manufakturyKupowanie przez Internet jest z roku na rok coraz bardziej popularne. Niestety, ale nie idzie to  w parze ze wzrostem świadomości wśród przeciętnych klientów. Dlatego poniżej postaram się przybliżyć jeden z aspektów związanych z transakcjami elektronicznymi, a dokładniej wymienię ich rodzaje w zależności od tego, jakie występuje w owych transakcjach podmioty.

B2B (Business-to-Business)

Podmiotami tego typu transakcji są firmy. W przypadku większości przedsiębiorstw mamy do czynienia z bardzo złożonymi sieciami hurtowni, producentów oraz dystrybutorów. Zarządzanie tego typu informacjami może okazać się bardzo trudne. Dlatego dobrym pomysłem jest tutaj wdrożenie specjalnego systemu, który pomoże w przepływie określonych informacji, w tym również informacji o terminach dostaw, lub sprzedaży.  Jeżeli nadmienimy, że zwłaszcza w przypadku dużych przedsiębiorstw dochodzi tutaj jeszcze konieczność zarządzania gospodarką magazynową, realizacji kontraktów oraz umów, serwis oraz produkcja itd., to istnienie złożonego mechanizmu zarządzania tymi zależnościami wyda się jak najbardziej uzasadnione.

Zwykle do B2B zaliczamy:

  • Realizację płatności
  • Przygotowania ofert
  • Przeprowadzanie transakcji
  • Marketing
  • Wyszukiwanie nowych ofert

B2C (Business-to-Consumer)

Dotyczy on tych transakcji, które zawierane są pomiędzy firmą a klientem końcowym (konsumentem). Możemy powiedzieć, że jest to dobrze znana sprzedaż detaliczna, gdzie nabywcą jest konkretna osoba prywatna. Zwykle tego typu transakcje zawierane są przez Internet, a konkretnym przykładem mogą tutaj być sklepy elektroniczne. Jeżeli robisz zakupy w sklepie internetowym uczestniczysz właśnie w modelu B2C.

Tutaj również tak jak w przypadku B2C mamy do czynienia m.in. z:

  • Płatnościami
  • Realizacją transakcji
  • Marketingiem
  • Przygotowaniem ofert
  • Przygotowywaniem zamówień

C2C (Consumer to Consume)

Jest to typ transakcji, który dotyczy prywatnych osób. Z tego typu transakcjami spotykamy się zwłaszcza podczas zakupów na różnego rodzaju aukcjach, lub bazarach internetowych – zarówno po jednej stronie (sprzedawca), jak i po drugiej (kupujący) występują osoby prywatne.

Więcej na: www.strefa-zakupowa.pl

UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:

» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.