Mogło by się wydawać, że zwykłe opakowanie jakiegokolwiek produktu poza przechowywaniem zawartości nie spełnia żadnych funkcji. Nic bardziej mylnego. Opakowanie odgrywa bardzo istotną rolę zarówno w łańcuchu dystrybucyjnym jak również po dotarciu do klienta. Każdy produkt musi przebyć długą drogę od fabryki do ostatecznego użytkownika. Należy więc mu ją ułatwić stosując kilka rodzajów opakowań.
Pierwszym etapem łańcucha dystrybucyjnego jest jego transport do magazynów pośredników. Długość przebywanej drogi oraz warunki i środki transportu mogą mieć znaczący wpływ na to czy jakość produktu ulega zmianie na gorsze. Podczas transportu wykorzystywane jest kilka rodzajów opakowań, które ochronią produkt przez zmianą jego stanu zarówno w sposób bezpośredni jak również pośredni. Funkcję zabezpieczenia bezpośredniego pełni jego oryginalne opakowanie, w które produkt jest zapakowany i z którym ma styczność. Pośrednie funkcje zabezpieczające pełnią wszelkiego rodzaju opakowania zbiorcze takie jak zgrzewki, palety czy też kontenery. Tego rodzaju zabezpieczenie tworzy kilka warstw, które jednocześnie chronią produkt przed uszkodzeniami mechanicznymi i wpływem czynników zewnętrznych ale również środowisko zewnętrznego przed działaniem produktu.
Kolejnym etapem po transporcie produktów jest ich magazynowanie. Również tutaj opakowania spełniają ważne funkcje. Po pierwsze zbiorcze opakowania w znacznym stopniu ułatwiają ich wyładunek, załadunek i przechowywanie. W bardzo szybki sposób możliwe jest przeniesienie dużej liczby produktów z i na środek transportu. Opakowanie indywidualne również ułatwiają magazynowanie. Wielu produktom o płynnej lub sypkiej konsystencji nadają one regularny kształt. Dzięki temu rozmieszczenie na półkach staje się znacznie łatwiejsze.
Po opuszczeniu magazynu produkt wyrusza w drogę do sklepów. Ponownie przed negatywnym wpływem czynników atmosferycznych czy też przed uszkodzeniami mechanicznymi chroni go kilka warstw. W sklepie opakowanie produktu pełni aż trzy funkcje. Pierwszą z nich jest estetyka. Odpowiednio zaprojektowane opakowanie nada atrakcyjny wygląd nawet takim produktom, które same w sobie nie są niczym nadzwyczajnym. Druga funkcja spełniana przez opakowanie ma znaczenie promocyjne. Atrakcyjne pudełko przyciąga wzrok potencjalnego klient i może mieć decydujący wpływ na to czy dojdzie do jego zakupu. Jest to również nośnik informacji o produkcie. Można się z niego dowiedzieć o kraju produkcji, składzie i sposobie użycia produktu.
Funkcjonalność opakowań nie kończy się w sklepie. Po wykorzystaniu produktu niektóre opakowania może zostać poddane reusingowi czyli ponownemu zastosowaniu. Tutaj otwiera się szeroki wachlarz dodatkowych funkcji. Bez wątpienia można więc powiedzie, że opakowanie to przedmiot więcej niż jednego zastosowania.
O autorze
Czasem piszę, czasem czytam, hobbystycznie promuję darmowe programy. W zasadzie co tu więcej pisać?UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.
Cała prawda o opakowaniach 🙂 Rzeczywiście bardzo istotną rolę odgrywa opakowanie w kwestii promocji produktu – ładne, kolorowe opakowania, przykuwają uwagę ludzi, a zwłaszcza kobiet.