Mystery shopper, gość testowy, tajemniczy klient – mimo, że z owymi określeniami spotykamy się coraz częściej, dla wielu z nas ich znaczenie nadal pozostaje niejasne. Wyjaśniamy zatem, że są to nazwy stosowane wobec osób zajmujących się prowadzeniem według sprecyzowanych wytycznych specjalnych badań testowych.

Nie bez powodu jednak nazwa ich profesji brzmi enigmatycznie – działają oni bowiem pod przykryciem! Skąd więc ta tajemniczość i w jakim celu się ją stosuje?

 

Cel – ocena jakości

Głównym zadaniem, przed jakim staje w swojej pracy tajemniczy klient, jest badanie jakości obsługi i rzetelności kadry pracowniczej w punktach usługowych. Jak bowiem wynika z fachowych badań, jeden źle obsłużony klient może poprzez nieprzychylną recenzję wygłoszoną wśród rodziny i znajomych, zniechęcić do skorzystania z usług danej firmy nawet ok. 10 kolejnych osób. Dlatego właśnie właściciele sklepów sięgają po usługi osób, których zadaniem jest wcielenie się w rolę przeciętnego konsumenta i obiektywne ocenienie jakości obsługi, z jaką spotkali się w danym punkcie. Takiej analizie poddawane jest wówczas nie tylko nastawienie sprzedawcy do klienta i chęć do pomocy mu, ale także zastosowanie się do wytycznych dotyczących promowania aktualnej oferty czy ekspozycji towaru lub zachęcania.

Specyficzne predyspozycje

Z pozoru wydawać by się mogło, że wykonywanie zawodu mystery shoppera jest proste i niewymagające żadnych szczególnych umiejętności, ponieważ robienie zakupów czy korzystanie z rozmaitych usług, to czynności, jakie na co dzień wykonuje każdy z nas. W rzeczywistości jednak, najlepiej w tym fachu sprawdzą się osoby o pewnych konkretnych predyspozycjach. Przede wszystkim, dobry tajemniczy klient powinien charakteryzować się dużą spostrzegawczością, ponieważ w trakcie przeprowadzania audytu musi on zwrócić uwagę na wiele aspektów. Przy okazji nie powinien dać się „zdekonspirować”, a do tego niezbędne jest opanowanie oraz umiejętności aktorskie.

Wobec stale rosnącej konkurencji na rynku sprzedaży i usług, nie wystarczy już przyciągania konsumentów wyłącznie przy pomocy atrakcyjnego produktu i jego niskiej ceny. Niezwykle istotnym elementem jest także zapewnienie najwyższego poziomu obsługi, który wzbudzi w kliencie zaufanie do naszej firmy. Dlatego właśnie w efektywnym zarządzaniu sprzedażą niesłychanie przydatne są usługi z zakresu mystery shoppingu, dzięki którym łatwiej jest wychwycić i wyeliminować słabe punkty naszej kadry.

UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:

» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.