Aby jak najdłużej eksploatować zakupione łożyska zmuszeni jesteśmy do odpowiedniego ich zabezpieczania. Nie podjęcie żadnych kroków, jak np. smarowanie łożyska, w znacznym stopniu skróci żywotność maszyn w których zastosujemy nasze łożyska.
Jak działa smarowanie?
W celu zmniejszenia sił tarcia łożysk tocznych i ślizgowych wykorzystuje się najczęściej metodę smarowania, która polega na wykorzystaniu cienkiej warstwy cieczy, jaką umieszcza się pomiędzy elementami narażonymi na ścieranie. Istnieją dwa rodzaje smarowania: smarowanie płynne i smarowanie graniczne albo smarowanie będące połączeniem wyżej wymienionych. Wówczas określane jest ono jako smarowanie półpłynne. Ze smarowaniem płynnym mamy do czynienia wtedy, gdy za pomocą grubej warstwy smaru rozdziela się ślizgające powierzchnie. Smarowanie graniczne natomiast występuje wówczas, gdy grubość warstwy smaru uzależniona jest od wysokości nierówności trących się po powierzchniach. Wymienione wyżej procesy mają zabezpieczać łożyska przed zużyciem i wpływać na intensywność ich pracy.
Czy są jakieś inne rodzaje smarowania łożyska?
Smarowanie płynne stosuje się przy łożyskach ślizgowych, np. łożyska wału korbowego lub wałka rozrządu. Proces polega na obracaniu się czopa w łożysku i jest od niego oddzielony grubą warstwą smaru. W miejscu, gdzie oleju jest mniej następuje wzrost ciśnienia. Ciśnienia natomiast działa na powierzchnię znajdującego się wewnątrz czopa i umożliwia jego obciążenie. W warunkach idealnych łożyska ślizgowe nie ulegają zniszczeniu, bowiem współpracujące ze sobą powierzchnie są odporne na warunki zewnętrzne i nie stykają się ze sobą. Występujące w praktyce zmęczenie materiału jest spowodowane stykaniem się części łożyska w chwilach zakłócenia tarcia płynnego. Wśród najpopularniejszych środków smarnych znajdują się, oprócz cieczy: dwusiarczek molibdenu i grafit. Produkty są używane do napełniania tzw. łożysk samosmarnych, które nie wymagają obsługi.
Produkowane współcześnie łożyska są na ogół bezawaryjne z względu na wysoką jakość materiałów stosowanych do ich konstrukcji. Wiedza światowych koncernów na temat wytwarzania różnego rodzaju łożysk jest o wiele większa, o sprawia, że kierowcy nie muszą się martwić ich częstą naprawą. To natomiast pozwala zaoszczędzić wiele czasu i pieniędzy, które można przeznaczyć na inne cele.
**Kopiowanie artykułu możliwe wyłącznie z uwzględnieniem zasady nie modyfikowalności treści i linków zamieszczonych w artykułe.
UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.