Termin telepraca został wymyślony w latach siedemdziesiątych XX wieku a do polskiego kodeksu pracy instytucja ta została wprowadzona w 2007 roku. Definicja telepracy koncentruje się wokół trzech elementów: ciągłośc wykonywanej działalności, wykorzystanie technik teleinformatycznych oraz pracę poza zakładem pracy.
Decyzję o świadczeniu pracy w formie telepracy można podjąć zarówno w momencie zawierania umowy o pracę bądź też już w trakcie jej trwania. Ważne jest że pracownik świadczący pracę w formie telepracy nie może być z tego tytułu dyskryminowany, nie może być takż powodem dyskryminacji brak zgody na świadczenie pracy w tej formie.
Pracodawca również w przypadku telepracy ma obowiązek zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Pracownik może podlegać kontroli ze strony pracodawcy tylko po uprzednim poinformowaniu go o tym oraz wyrażeniu przez niego zgody.
Strony mają możliwość dowolnego ustalenia ilości czasu wykonywania pracy poza siedzibą pracodawcy. Swoboda istnieje także w zakresie określenia miejsca pracy. Zmiennośc musi być jednak uzasadniona charatkerem pracy i zależy oczywiście od woli stron.
Telepraca jest pojęciem stosunkowo nowym, lecz już w 2008 ilośc osób korzystających z telepracy wzrosła pięciokrotnie. Niestety znajomość tej formy zatrudnienia jest stosunkowo niska gdyż aż 40% Polaków wogóle nie słyszało o telepracy.
UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.