Jezdnie w naszych miastach są zazwyczaj oznakowane liniami ciągłymi i przerywanymi. Oznaczają one nie tylko oś jezdni, ale ułatwiają kierowcom orientację w usytuowaniu pasów ruchu.

Przypominam jedno z podstawowych prawideł obowiązujących w ruchu drogowym, że pasów oznakowanych za pomocą linii ciągłej nie można przejeżdżać, natomiast linię przerywaną można przejeżdżać z zachowaniem ostrożności.

Trzeba zdawać sobie sprawę z faktu, że przebywanie na lewej połowie jezdni przeznaczonej dla pojazdów nadjeżdżających z przeciwka jest szczególnie niebezpieczne. Po lewej stronie jezdni musimy więc czuć się intruzami i przebywanie tam ograniczać do niezbędnego minimum.

Sprawa jest prosta, gdy pasy są świeżo wymalowane, jezdnia czysta, świeci słoneczko, widoczność jest doskonała. Gorzej, gdy jest szarówka, znaki na jezdni już się wytarły lub po prostu przysypał je śnieg. Co wtedy? Wtedy warto hołdować angielskiej zasadzie „keep in lane”, czyli „trzymaj się swojego pasa ruchu”. Zdyscyplinowani kierowcy jadą jeden za drugim, żaden z nich nie zmienia tego pasa ruchu, którym jedzie, a zamiar jego zmiany sygnalizuje zawczasu. Zdyscyplinowanie takie wynika z przepisów o ruchu drogowym, zdrowego rozsądku i po prostu ze zwykłego instynktu samozachowawczego. Gdy przy intensywnym ruchu któryś z kierowców wychyli się ze strumienia pojazdów, ma szansę jak 9 do 10, że zostanie rozbity przez falę jadących wozów.

Oto błędy, których trzeba unikać w ruchu ulicznym:

  • powolna jazda środkowym lub lewym pasem ruchu; nikt nie zabrania jeździć wolno, trzeba tylko trzymać się prawej strony jezdni, aby nie utrudniać jazdy szybszym pojazdom;
  • jazda po dwóch pasach ruchu, połączona z prowadzeniem samochodu „okrakiem” po linii dzielącej pasy; dlatego szkodliwa, że blokuje skutecznie oba pasy ruchu;
  • nieuzasadniona zmiana pasa ruchu; zjeżdżanie bez wyraźnej potrzeby z jednego pasa jezdni na drugi jest na zatłoczonych ulicach niewybaczalne i niebezpieczne;
  • ustawianie się na niewłaściwym pasie ruchu przed skrzyżowaniem; wszelkie zmiany pasa ruchu należy wykonywać na wiele metrów przed skrzyżowaniem, a jeśli nie udało się wjechać na właściwy pas, trzeba z zamierzonego manewru niestety zrezygnować!

Kierowca pojazdu skręcającego w lewo nie ma prawa zajeżdżania drogi lub zmiany zajmowanego pasa ruchu bez upewnienia się, czy nie spowoduje to zajechania drogi innym kierującym, zbliżającym się z tyłu lub z przodu. Samo sygnalizowanie kierunkowskazem bez upewnienia się o wolnej drodze nie upoważnia do takiego manewru.

Pas ruchu można zmienić, np. w celu ominięcia parkującego pojazdu, jedynie wówczas, gdy manewr ten nie zakłóci ruchu na sąsiednim pasie. Innymi słowy: dojeżdżając do stojącego pojazdu trzeba się zatrzymać, jeśli lewym pasem ruchu, na który chcemy wjechać, jadą pojazdy. Dopiero wówczas można omijać przeszkodę, gdy zwolni się pas ruchu, na który chcemy wjechać.

To tylko kilka ważnych wskazówek. Nie można natomiast zapominać o najważniejszej. Aby zachować bezpieczeństwo na drodze musimy bezwzględnie zadbać o opony w naszym samochodem. Tylko koła z odpowiednim ciśnieniem (pamiętajmy, aby mierzyć 1 w miesiącu) zapewnią nam odpowiednią przyczepność a także komfort jazdy. Na nic jednak nie zdadzą się nasze starania, jeśli bieżnik opony będzie łysy, czyli taki, którego głębokość jest mniejsza niż 1.6 mm. Wówczas natychmiast trzeba wymienić opony na nowe. I pamiętajmy opony zimowe używamy tylko zimą, letnie – latem.

UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:

» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.


Inne artykuły użytkownika