Działające w naszym kraju od około 20 lat biura nieruchomości stosują różne zasady współpracy z klientami, prawo w tym zakresie szkicuje tylko zasady ogólne, natomiast pozostałe kwestie są pozostawione w dyspozycji poszczególnych agencji nieruchomości. W niektórych krajach istnieją rozwiązania prawne, mówiące na przykład o wysokościach prowizji za pośrednictwo lub też o rodzajach umów, jakie mogą być zawierane pomiędzy biurem nieruchomości a klientami, jednak w naszym kraju większość tych spraw jest pozostawiona obu stronom do wzajemnego porozumienia się.
Tak więc w kwestii rodzajów umów pośrednictwa w Polsce każde biuro nieruchomości ma swoje ustalenia, na pewno każdy klient, który wstąpi do biura nieruchomości po raz pierwszy – usłyszy, że najlepszą umową będzie ta zawarta na wyłączność. Istota tego rodzaju umowy polega na tym, że jest ona podpisana na określony czas, z reguły jest to 12 miesięcy, z opcją przedłużenia w określonych sytuacjach i w określonym trybie. W takiej umowie jest zawarta wysokość prowizji, jaka klient biura musi uiścić w sytuacji, kiedy nieruchomość zostanie sprzedana w czasie obowiązywania umowy lub nawet przez pewien czas po jej wygaśnięciu, jeżeli okaże się, że osoba nabywcy nieruchomości została skojarzona przez daną agencję w okresie trwania umowy pośrednictwa.
Co jest charakterystyczne dla umowy na wyłączność, że dane biuro nieruchomości zachowuje również prawo do prowizji, w takiej samej lub nieco mniejszej wysokości, jeżeli klient zerwie umowę przed terminem jej wygaśnięcia, bez wyraźnego uzasadnienia albo też w sytuacji, kiedy sam znajdzie kupca na swoją nieruchomość.
Umowy pośrednictwa na wyłączność są korzystne dla biur nieruchomości, bowiem zabezpieczają ich interesy, gwarantują, że przez okres trwania umowy inwestowanie w daną ofertę może przynieść wymierne zyski, że nikt nie podbierze oferty, co zdarza się bardzo często w sytuacjach, kiedy zawierane są umowy tak zwane otwarte, które można w każdej chwili zerwać bez podania nawet jakiejkolwiek przyczyny.
UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.