Nowe sklepy internetowe powstają jak grzyby po deszczu, niestety jak się okazuje nie wszystkie przestrzegają prawo. Zdarza się, że sklepy internetowe nie chcą przyjąć zwróconego przez klienta towaru, mimo że mają taki obowiązek, jeśli tylko towar zwrócony jest do 10 dni od jego otrzymania w nienaruszonym stanie. Częstą praktyką jest także doliczanie dodatkowych kosztów do zakupionych przedmiotów. Sklepy tłumaczą się, że te wszystkie praktyki zapisane są w ich regulaminie, który został przez klienta zatwierdzony, jednak to nie zmienia faktu że w ten sposób łamią prawo.
Boom na sklepy internetowe
Jak nie trudno zauważyć, że zakupy w internecie są tańsze niż w tradycyjnych. Badania pokazują, że sprzęt elektroniczny sprzedawany w sklepach internetowych, jest średnio o 9% tańszy niż np. w takich sklepach jak Mediamarkt, czy Saturn. Tańsze są również inne towary jak sprzęt AGD, RTV, meble, przedmioty wykończenia wnętrz i wiele wiele innych. To właśnie niskie ceny przyciągają coraz większą ilość klientów do e-sklepów, którzy wydają na takie zakupy coraz więcej pieniędzy. W 2004 roku w internecie towary kupiło ok. 4mln Polaków, a rok później o milion więcej. Największe sklepy internetowe mają roczny obrót w wysokości 100 mln zł. W ubiegłym roku szacunkowa wartość wszystkich zakupów wyniosła ponad 8 mld zł, co daje wzrost o 60 % w stosunku do roku wcześniejszego.
Tak duże zainteresowanie jakim cieszą się zakupy w internecie, sprawia że powstaje coraz więcej sklepów internetowych. Na rynku robi się zatem coraz większy tłok i konkurencja, przez co sklepy internetowe dbają przeważnie tylko o dobrą reklamę swoich serwisów, zapominając przy tym o podnoszeniu jakości i standardów obsługi klienta. Doskonale ten problem ukazują wyniki przeprowadzonych kontroli w sklepach internetowych. W ponad 60 procentach e-sklepów nie znajdowały się między innymi takie informacje jak dane sklepu, informacje na temat praw klienta, o całkowitych kosztach artykułów oraz o czasie i sposobie dostawy. Bardzo często zdarzało się, że sklepy internetowe nadawały sobie uprawnienia we własnych regulaminach, do których nie miały prawa. Kolejnymi naruszeniami były np. niedotrzymane terminy dostawy towarów do klienta oraz wysyłanie klientom przedmiotów różniących się od tych opisanych w e-sklepie.
Sklepy internetowe – triki
Na swoich stronach sklepy internetowe często podają że towar dostępny jest od zaraz. Jednak bardzo często zdarza się, że jest on zamawiany przez sklep dopiero wtedy gdy klient go zamówi, przez co termin realizacji znacznie się wydłuża. W wypadku gdy sklep przekroczył termin realizacji zamówienia, a my ponieśliśmy z tego tytułu jakieś straty, możemy dochodzić wtedy od niego odszkodowania.
Zdarza się również, że sklepy internetowe na swoich stronach podają zaniżone ceny, a dopiero gdy klient dokona zamówienia zostaje on poinformowany, że przedmiot w rzeczywistości jest droższy. W wypadku gdy otrzymamy potwierdzenie że sklep realizuje nasze zakupy w cenie zaniżonej, a dopiero potem ją zmienia bądź wycofuje się z transakcji, mamy prawo żądać otrzymania towaru o niższej cenie. Sprawa komplikuje się jednak gdy po sprzedaży sklep zorientuje się, że popełnił błąd podając niższą cenę. W tym wypadku możemy jedynie oskarżyć sklep o wprowadzanie w błąd klienta, jednak raczej nie uda się nam wywalczyć otrzymania zakupionego towaru w niżej cenie.
Według przepisów klient ma prawo zwrócić towar po 10 dniach od jego otrzymania. Niektóre sklepy internetowe zastrzegają, że przyjmują zwrócone zakupy tylko jeśli nie zostaną rozpakowane, mimo że w tym samym regulaminie piszą także, że towar przed odbiorem należy rozpakować i sprawdzić. Takie postępowanie jest nie zgodne z prawem. W rzeczywistości klient ma prawo do zwrotu towaru jeśli tylko wypróbował towar, ale go nie używał, tak jakby to miało miejsce np. w tradycyjnym sklepie, gdy przymierzamy ubranie, czy sprawdzamy działanie sprzętu elektronicznego.
O autorze
interesuję się sportem, moją pasją jest siatkówka, lubię jeździć na rowerze, a wolnych chwilach relaksować się przy dobrej muzyce oraz kawie...UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.
Ciekawe spostrzeżenia.