System zarządzania jakością PN-EN ISO 9001:2009 to międzynarodowa norma określająca wymagania, które powinien spełniać system zarządzania jakością w organizacji.
Do głównych wymagań normy ISO 9001 należą m.in.:
- wprowadzenie nadzoru nad dokumentacją i zapisami,
- zaangażowanie kierownictwa w budowanie systemu zarządzania jakością,
- usystematyzowanie zarządzania zasobami,
- ustanowienie procesów realizacji wyrobu,
- dokonywanie systematycznych pomiarów (zadowolenia klienta, wyrobów, procesów).
Wdrożenie Systemu Zarządzania Jakością można podzielić na dwie fazy:
- przygotowanie do wdrożenia SZJ
- wdrożenie SZJ.
Do głównych etapów fazy przygotowawczej należy zaliczyć:
- Powołanie odpowiedniego zespołu ds. realizacji przedsięwzięcia.
- Ustalenie jakie są wymagania odnośnie wdrażanego systemu.
- Przeprowadzenie analizy funkcjonowania aktualnego systemu zarządzania dla firm już istniejących na rynku.
- Ustalenie różnic pomiędzy stanem faktycznym a założonymi wymaganiami systemu
- Identyfikacja procesów w przedsiębiorstwie
Fazie wdrożeniowej towarzyszą:
- Opracowanie planu wdrożenia.
- Realizowanie działań założonych w planie oraz na bieżąco kontrolowanie zaawansowania już wykonanych działań,
- pierwsze szkolenie dla zarządu i kadry szkolenia,
- szkolenie dla zespołu wdrożeniowego
- szkolenie kandydatów na auditorów wewnętrznych,
- szkolenie pracowników
- tworzenie dokumentacji SZJ ,
- nadzór i weryfikacja wdrożenia SZJ,
- Zorganizowanie i przeprowadzenie pierwszego auditu wewnętrznego,
- szkolenie po wykryciu niezgodności,
- przeprowadzenie działań korygujących,
- Przegląd Systemu Zarządzania Jakością
- Przygotowanie do procesu certyfikacji ( wybór jednostki certyfikacyjnej)
- Audit certyfikujący
Podczas wdrażania SZJ firma zwraca uwagę na dwa główne aspekty
- na zysk przedsiębiorstwa
- zadowolenie klienta.
Musimy wiedzieć, że nie jednostka certyfikująca wystawia nam certyfikat jakości, a norma wymagania, które musimy spełniać, ale klient. To on stawia nam najbardziej rygorystyczne wymagania i wystawia certyfikat jakości poprzez zwiększenie zamówień wyrobu /usługi lub zwiększenie liczby reklamacji.
UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.