Kiedy opony nadają się do wymiany? Diagnostykę stanu opon zdołamy w pewnej mierze wykonać własnymi siłami. Najefektywniej przeprowadzać to na zdjętym kole.
Głębokość bieżnika
Polskie normy zezwalają na użytkowanie opony o głębokości bieżnika nie mniejszej niż 1,6 mm. Opony są przeważnie wyekwipowane we indeks zużycia lub sygnaturę TWI (Tread Wear Index), które sygnalizują, kiedy opona mierzy graniczne 1,6 mm. Wskaźnik zużycia to zgrubienia w bruzdach na środku bieżnika. Natomiast wpis TWI zazwyczaj znajduje się na boku opony. Wiele testów i opinii profesjonalistów pokazało jednak, że 1,6 mm minimalnej głębokości bieżnika to zbyt mało, by opona w całości zachowywała swoje własności trakcyjne.
W wypadku opon zimowych jeżeli bieżnik ma już głębokość poniżej 4mm, powinno się je zastąpić. Opony z tak powierzchownym bieżnikiem nie gwarantują już pożądanej trakcji, nie pełnią więc swej funkcji. Aby lepiej to zrozumieć, trzeba przypatrzeć się roli głębokości bieżnika w dostarczaniu trakcji oponom zimowym, o czym szerzej w późniejszej części artykułu.
Jak zmierzyć głębokość bieżnika? Użyć do tego można suwmiarki, długopisu, ołówka, czy zapałki. Najprostszy sposób, to włożyć zapałkę w bieżnik i długopisem naznaczyć na zapałce głębokość bieżnika, następnie zmierzyć naznaczony odcinek na zapałce.
Przypatrzmy się wnikliwie oponom szukając wszystkich odstępstw od normy, takim jak spękania, nabrzmienia, pęcherze, rozwarstwienia, spękania poprzeczne na ścianach bocznych lub bieżniku. Jeżeli na bieżniku opony zauważalne są charakterystyczne nacięcia na krawędziach możemy mieć nieprawidłowo ustawioną geometrię zawieszenia, jeżeli widzialne są wgłębienia na bieżniku – najpewniej mamy błędnie wyważone koła. Stwierdzenie którychkolwiek z wyżej wyliczonych nieprawidłowości znaczy najprawdopodobniej wymóg wymiany opon. Z takimi oponami udajmy się do kompetentnego serwisu wulkanizacyjnego, w celu bliższych oględzin.
Do tego, opony mogą posiadać inne mankamenty, które nie są dostrzegalne gołym okiem, a których obecność wykryć można tylko w serwisie wulkanizacyjnym.
Dlaczego opony zimowe z bieżnikiem 4 mm i mniejszym nadają się do wymiany?
Opony zimowe zapewniają trakcję i prowadzenie na śniegu i lodzie dzięki swoim trzem głównym cechom: dobranej rzeźbie bieżnika, plastycznemu składowi mieszanki oraz odpowiedniej głębokości bieżnika. Jeśli jakakolwiek z tych cech nie funkcjonuje w oponie, dwie pozostałe, bez względu na ich potencjał, nie zagwarantują pozytywnych wyników. Dlatego że inżynierowie potrafią zaprojektować „wgryzającą się” rzeźbę bieżnika, a chemicy innowacyjne komponenty gumy, o osiągach w zimie niejednokrotnie determinuje ostatni czynnik, czyli głębokość bieżnika.
W warunkach zimowych niezbędna jest większa głębokość bieżnika, albowiem w czasie jazdy opony muszą ugniatać śnieg w rowkach i usuwać go (czyścić bieżnik). O ile głębokość bieżnika jest za bardzo płytka, fragmenty śniegu, jakie przyczepią się do opon przy każdym obrocie, będą tak małe, że trakcja zostanie znacznie obniżona.
Wprawdzie wymiana opon przed ich absolutnym wyeksploatowaniem może się wydawać nieoszczędnym podejściem, jest to niezbicie tańsze wyjście niż remont samochodu, jeśli nie podołamy się zatrzymać co najmniej tak szybko, jak pojazd przed nami. Pocieszające jest także to, że opony zimowe mają przeważnie głębszy bieżnik niż opony letnie lub całoroczne.
UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.