Wymiana płynu chłodniczego należy do czynności, które można bez większych problemów wykonać we własnym zakresie. Poniżej przedstawiamy kilka przydatnych wskazówek.

Na samym wstępie warto zauważyć, że nie wszyscy producenci samochodowi narzucają wymianę płynu chłodniczego. Mimo wszystko zdecydowanie warto ją okresowo przeprowadzać. Płyn chłodniczy wraz z upływem czasu traci swoje właściwości, przez co może mieć o wiele niższą skuteczność niż ma to w przypadku nowego preparatu.

Same płyny chłodnicze dzielimy na letnie i zimowe. W płyny chłodnicze powinien zaopatrzony być każdy sklep motoryzacyjny. Koszt zakupu płynu chłodniczego to kilkadziesiąt złotych – w zależności od dodatkowych specyfikacji i producenta. Całą operację wymiany płynu zaczynamy od obejrzenia chłodnicy. Otwieramy maskę i szukamy korka spustowego, który przeważnie znajduje się w prawym dolnym rogu chłodnicy (gdy jesteśmy ustawieni przodem do auta). W przypadku gdy mamy problem ze znalezieniem go powinniśmy zajrzeć pod samochód – najczęściej korek spustowy znajduje się w najniższym punkcie całego układu chłodzenia. Gdy go znajdziemy powinniśmy najpierw zadbać o miskę, do której płyn chłodniczy zostanie spuszczony, a następnie odkręcić korek. Cały układ powinien niezwłocznie zostać opróżniony. Pamiętajmy, że wymiany płynu chłodniczego należy dokonywać na zimnym silniku. Wlewanie zimnego płynu chłodniczego przy rozgrzanym silniku jest w stanie wywołać efekt szoku termicznego, co może doprowadzić nawet do pęknięcia głowicy.

Przed wprowadzeniem nowego płynu chłodniczego warto uprzednio przeczyścić chłodnicę. Potrzebujemy do tego około 15 litrów wody destylowanej. Upewnijmy się, że korek spustowy jest odkręcony, a następnie możemy zabrać się za wlewanie wody destylowanej do zbiorniczka wyrównawczego chłodnicy. Gdy jesteśmy pewni, że woda destylowana przepłynęła przez cały układ chłodzenia możemy zabierać się za wlewanie płynu chłodniczego. Przed zakręceniem korka spustowego warto zatroszczyć się także o wymianę jego uszczelki. Zapobiegnie to powstawaniu rozszczelnień, a koszt samej uszczelki korka wynosi parę złotych. Niekiedy w tracie uzupełniania układu chłodzenia płynem może okazać się, że zbiornik szybko uzupełnia się niewielką jego ilością. Wówczas należy uruchomić jednostkę napędową i pokonać samochodem niewielki dystans tak, aby płyn chłodniczy rozszedł się po całym układzie. Niekiedy czynność tą trzeba kilkukrotnie powtórzyć.

UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:

» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.


Inne artykuły użytkownika