Coraz więcej osób robi zakupy na portalach aukcyjnych, na przykład na Allegro, Świstaku i coraz większej ilości innych. Również coraz więcej ludzi zaczyna na takich portalach sprzedawać różne przedmioty. Zwiększająca się konkurencja na tym rynku sprawia, że sprzedawcy posuwają się do różnych sztuczek, aby przyciągnąć klienta. Często są to naprawdę fajne okazje i promocje, ale niestety zdarzają się też nieuczciwi sprzedawcy.
Koszty
Jeżeli już zdecydujemy się na portal aukcyjny i znajdziemy interesujący nas przedmiot, to segregujemy go po kosztach z przesyłką. Od razu widać rozbieżności cenowe tego samego przedmiotu. Oczywiście my chcemy go kupić najtaniej.
Sprawdzamy więc koszty wysyłki. Zdarza się, że przedmiot jest tańszy od innych, ponieważ sprzedający wpisał koszty wysyłki załóżmy 1zł przy odbiorze własnym, a tymczasem pozostałe koszty wysyłki są takie jak u innych. My jesteśmy z Torunia, a sprzedający z Wrocławia i już mamy problem, bo trzeba dopłacić. Oczywiście wydłuża się czas, który marnujemy na korespondencję ze sprzedawcą.
Zawsze należy sprawdzać koszty wysyłki, sprzedawcy często obniżają cenę przedmiotu, a zawyżają koszt wysyłki. Koszty przesyłki można znaleźć na stronie Poczty Polskiej, w zakładce cennik usług.
Należy też dokładnie sprawdzać opcje wysyłki przy zakupie kilku przedmiotów od tego samego sprzedawcy, szczególnie przy małych rzeczach.
Podajmy przykład: kupujemy puzzle, koszt przesyłki wynosi załóżmy 5zł dla jednej sztuki, przy 2 sztukach koszt powinien być ten sam, jeżeli waga tych puzzli nie przekracza wagi paczki podanej w cenniku poczty Polskiej. Sprzedawcy czasami liczą koszt przesyłki dla każdego produktu oddzielnie, czyli 1 puzzle – 5zł, 2 pudełka puzzli – 10zł. W takim przypadku tracimy na kosztach przesyłki pomimo, że przedmiot mógł być tańszy niż u innych sprzedawców.
W opisach aukcji często można znaleźć magiczne słowa: „gratis”, „promocja”. Warto sprawdzić dokładnie co to za promocja, ponieważ może to być tylko chwyt w opisie, a inni sprzedawcy i bez promocji mają ten produkt w takiej samej lub niższej cenie.
Nasze ulubione gratisy
Jeżeli zdecydujemy się aukcję z gratisem, sprawdźmy co za prezent sprzedawca chce nam zaoferować. Gratis powinien być wyszczególniony w opisie aukcji, czym jest i jaką ma wartość.
Jeśli jedynie w tytule napisano „gratis” i nie wiemy co to jest, to często spodziewamy się więcej niż w rzeczywistości dostaniemy. Załóżmy, kupiliśmy na aukcji fajne okulary + gratis, tak więc spodziewamy się dodatkowo czegoś do okularów, na przykład etui. W rzeczywistości możemy dostać długopis, który jest nam nie potrzebny. Czujemy się zawiedzeni i zrażeni do sprzedawcy.
Czytajmy dokładnie opisy aukcji
Opis powinien zawierać charakterystykę przedmiotu, jego zalety i ewentualnie wady. Powinien być dokładny a więc: czym jest przedmiot, czy jest nowy czy być może używany ?
W opisie powinno się znaleźć kilka zdjęć dobrej jakości, a nie co się często zdarza, ciemnych i rozmazanych, gdzie nie widać szczegółów. Omijam takie aukcje, ponieważ nie wierzę, że ktoś kto chce mi sprzedać przedmiot nie potrafi zrobić w miarę przyzwoitych zdjęć. Automatycznie traktuję to jako celowe tuszowanie wad.
Zwroty
Klient ma prawo zwrotu towaru do 10 dni, licząc od dnia odebrania przesyłki zgodnie z ustawą z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny.
„Na podstawie art.7. ust.1 ustawy z dnia 02 marca 2000r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U. Nr 22 z 2000r. Poz. 271) konsument, który zawarł umowę na odległość, może od niej odstąpić w terminie 10 dni od dnia wydania rzeczy, a gdy umowa dotyczy świadczenia usług – od dnia jej zawarcia, składając stosowne oświadczenie na piśmie. Prawo odstąpienia od umowy na podstawie powołanego przepisu nie przysługuje konsumentowi, który wyraził zgodę na rozpoczęcie świadczenia usług przed upływem 10 dni od zawarcia umowy.”
Zwracany towar nie może nosić śladów używania i zniszczenia. Ponadto w przypadku akcesoriów, do których dostęp wymaga zniszczenia kartonika lub folii ochronnej towar musi być zwrócony w nienaruszonym opakowaniu.
” Agencja Reklamowa (…) zobowiązuje się do zwrotu kwoty równej cenie towaru na konto podane przez klienta. Agencja Reklamowa (…) zwraca pieniądze tylko i wyłącznie za towar. Koszty przesyłki zwane usługą nie zostają zwrócone.”
Komentarze
Dla mnie mniejsze znaczenie ma ilość komentarzy, bardziej zwracam uwagę na ich jakość. Wiadomo, że jeżeli sprzedawca ma 2000 komentarzy, to funkcjonuje już od jakiegoś czasu i jest w miarę pewny. Wiadomo, zawsze są jakieś negatywy, przy takiej ilości sprzedanych przedmiotów nie wszystko się udaje. To poczta dostarczyła paczkę za późno, to coś się pomyliło lub towar się uszkodził.
Natomiast, jeżeli ktoś ma 100 komentarzy, z czego 10 negatywnych, czyli z co 10-tą przesyłką było coś nie tak, wtedy dwa razy się zastanowię zanim tam coś kupię.
Są też sprzedawcy dopiero zaczynający, którzy nie mają tysięcy komentarzy, ale tych kilka czy kilkanaście jest pozytywnych. Uważam, że u nich też warto kupować, ponieważ chcąc wejść na rynek, bardziej się starają zadowolić klienta.
Sprzedający
Zawsze patrzę z niepewnością na sprzedających, kiedy oglądam pozostałe ich aukcje i widzę, że na jednych wystawiają artykuły dla dzieci – mydełka, szampony, a na innych aukcjach sprzedają na przykład rusztowania i artykuły metalowe. W moim odczuciu jest to po prostu osoba łapiąca okazje, która sprawdza na portalach co się najlepiej sprzedaje i to oferuje. Wtedy mam wrażenie, że sprzedawca nie do końca angażuje się w daną dziedzinę sprzedaży a ja wolę mieć pewność, że mogę ewentualnie poradzić się o jego opinie na dany produkt.
A teraz pozytywnie
Na szczęście większość sprzedawców dba o swój wizerunek. Ich strony są przejrzyste i estetyczne. Towar wysyłają szybko, koszty mają przyzwoite. Utrzymują dobry kontakt z klientem – przekazują informacje o wysłaniu towaru, szybko odpowiadają na pytania. U takich sprzedawców kupowanie to przyjemność i bardzo chętnie po jakimś czasie do nich wracam.
K.R.
UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.