Prowadzenie blogów, tworzenie sloganów reklamowych, artykułów SEO czy rzetelna korekta tekstów to tylko niektóre z wielu zadań jakie powierzane są copywriterom. Posługują się oni czymś co ma ogromną siłę i moc – czyli słowem. Dobrze napisany tekst może nas o czymś informować, przekonywać, zachęcać lub wręcz przeciwnie – zniechęcać. Może także sprzedawać. Brzmi to trochę dziwnie i tajemniczo, ale tak właśnie jest.
Słowa potrafią naprawdę wiele. Odpowiednio dobrane i użyte mogą stworzyć tekst napisany dobrze pod względem językowym i posiadający dużą wartość merytoryczną. Istnieje kilka zasad, których stosowanie sprawi, że artykuł będzie wysokiej jakości, interesujący i zapadnie w pamięć czytelnikom.
Po pierwsze, warto wiedzieć, że sporą rolę odgrywają nagłówki. Kiedy przeglądamy jakąś gazetę napotykamy na takie tytuły, które wręcz zmuszają nas do przeczytania całego tekstu, inne z kolei są dla nas na tyle obojętne, że raczej nie zdecydujemy się na wnikliwe czytanie całości. To szansa na zwrócenie uwagi czytelnika dlatego nagłówek musi być po prostu ciekawy i intrygujący. Najlepiej pomyśleć co nas samych by zainteresowało i stworzyć go właśnie wedle tego. Zadanie nie jest łatwe, ale naprawdę trzeba się postarać. Pierwszy akapit tak jak i tytuł musi przykuć uwagę, dobrym na to sposobem jest postawienie pytania. Oczywiście nie można pozostawić go bez odpowiedzi, nawet wtedy, gdy wydaje się ona być oczywista. W tekście głównym należy zmierzać do puenty, konieczne jest rozwinięcie i wyjaśnienie czytelnikom myśli zawartej w nagłówku. Prezentacja argumentów czy zaoferowanie korzyści z oferty, jeśli jest to treść reklamowa będzie plusem. Idealny tekst to taki, który jest prosty i czyta się go jednym tchem.
Należy pozwolić, by czytelnik zgodził się z nami, powiedzmy coś o czym sam doskonale wie. Powinien odnieść wrażenie, że jest dokładnie tak jak przedstawia tekst. Zadając prowokujące pytania, które będą intrygowały zachęcamy tym samym do dalszej lektury. Jeśli chodzi o pisanie ofert reklamujących coś warto być szczerym. Klienci zawsze boją się oszustw w Internecie, jeśli będziemy na silę ukrywać ewentualne mankamenty danej oferty, a ktoś z niej skorzysta i przekona się, że nie do końca jest idealna tak jak zostało to opisane poczuje się „naciągnięty”. Ponadto pożądany skutek może przynieść motywowanie czytelników strachem. Brzmi to przerażająco, ale chodzi o to, żeby dać im do zrozumienia, że mogą poczuć stratę jeśli nie skorzystają z wyjątkowej okazji i że taka może więcej się nie powtórzyć.
Traktujmy tekst bardzo osobiście, tak by odbiorcy odczuli, że po drugiej stronie znajduje się szczera i prawdziwa osoba, warto zawsze pamiętać o tym, że potencjalni klienci szukają kontaktu nie z firmami, a z ludźmi. Inaczej odbieramy artykuł jeśli czujemy, że osoba, która go pisze jest przekonana do swoich słów i poglądów, chcemy wtedy utożsamić się z jego autorem. Możemy pokusić się o obiecanie czytelnikom czegoś. Wydaje się to mało poważne i kojarzy nam się do razu z politykami, którzy wciąż obiecują, a później okazuje się, że kolejny raz nie dotrzymują słowa, ale jeśli zagwarantujemy coś i oczywiście wywiążemy się z tego to nasza wiarygodność w oczach odbiorców wzrośnie. Zdobędziemy zaufanie i damy dowód na to, że nie zamierzamy nikogo okłamywać.
Pamiętajmy, że profesjonalny copywriting powinien być kojarzony tylko z tekstami dobrej jakości, które oddziałują na czytelnika i sprawiają, że nie pozostaje on obojętny na przeczytane słowa. Nie ma w nim miejsca na kopiowanie artykułów i oszukiwanie, że zostały napisane samodzielnie. Jeśli ktoś zamierza „iść na skróty” i niewielkim nakładem sił pisać byle jakie teksty to lepiej niech od razu zrezygnuje z tego pomysłu. Podstawą jest traktowanie czytelnika jako inteligentną osobę, a nie kogoś kto może „da się nabrać” i nie zauważy, że tekst napisany jest poniżej wszelkiej krytyki, a jego wartość merytoryczna jest delikatnie mówiąc bardzo słaba. Jeśli nie będziemy szanowali odbiorców naszych artykułów oni to z pewnością odczują i szybko dojdą do wniosku, że nie ma sensu tracić czas na lekturę. Poszukają w sieci innych, ciekawszych, lepiej napisanych, wartościowych artykułów, których jest sporo. Wszystkie wyżej opisane porady to nie sztuczki, lecz sprawdzone metody na to, by przykuć uwagę czytelnika, a przecież bez tego nie możemy mówić o skutecznym copywritingu.
UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.